Wanneer je een webshop hebt wil je natuurlijk veel verkopen.

Veel verkopen doe je door veel traffic te krijgen dat ook nog eens goed converteert.

De meeste mensen focussen zich alleen op het verkrijgen van meer traffic. In veel gevallen door SEO.

Extra bezoekers zullen ook zeker voor meer omzet zorgen. Maar heel veel mensen kijken te veel naar de top van hun funnel en te weinig verder.

Uiteindelijk gaat het er om hoeveel van je bezoekers converteren in een actie die je wilt. Voor een webshop is dat natuurlijk een aankoop. En het liefst met een zo hoog mogelijke order waarde = meer omzet = meer winst.

Het verhogen van je conversie ratio doe je onder andere door te gaan splittesten.

Simpel AB testen. Brengt versie A van een pagina meer op dan pagina B?

Beste gratis splittest tool

Ben je al bekend met splittesten?

Splittesten is heel eenvoudig en zorgt voor meer omzet, meer winst en dus voor meer geld op jouw bankrekening.

De meeste splittest tools vond ik onhandig in gebruik en daarnaast zijn ze ook nog eens erg prijzig. Zo probeerde ik Optimizely, waar ik $49 al moest betalen voor 1000 bezoekers. Dus zo’n 5 cent per bezoeker.

Maar ondertussen heb ik een tool gevonden die gratis is.

Google Optimize

Namelijk Google Optimize. Ze hebben ook een betaalde versie maar ik gebruik de gratis versie en deze zal voor de meeste mensen al genoeg opties hebben.

Met mijn laatste splittest in mijn webshop verhoogde ik de conversieratio van mijn productpagina’s van 2.68% naar 3.69%! Dat is toch een aardig verschil. Namelijk 30% meer.

Wanneer je PPV, mobile pop, native of dergelijke campagnes draait dan kan je beter werken met een goede tracker zoals Voluum, hier kan je dan je splittests opzetten.

Webshop splittesten

Heb je een webshop, dan is Google Optimize ideaal. Verkoop je je eigen digitale product dan natuurlijk ook.

Woocommerce

Ik draai mijn webshop zelf in WooCommerce en kon daar geen goede plugin voor vinden. Maar deze tool is ideaal en één van mijn belangrijkste moneymakers geworden.

Ik kan je aanraden om slechts 1 test tegelijk te laten draaien. Wanneer je tegelijk je voorpagina, product pagina & checkout pagina gaat splittesten lopen er teveel variabelen door elkaar. Hiervoor is Google Optimize ook niet de juiste tool.

Daarnaast zal je echt heel veel traffic nodig moeten hebben om dit niet weken te moeten laten lopen.

Waar begin je met splittesten?

Het is aan te raden om te beginnen met de pagina waar je denkt dat je de meeste winst kan behalen.

2 testen die ik afgelopen tijd heb gedaan:

  • Toevoegen van gerelateerde producten aan mijn product pagina zorgde voor 30% meer conversie en 14% meer omzet.
  • Het weghalen van het menu op de checkout pagina (zoals bij Body&Fit) zorgde voor een daling van 34% in conversie.

Body & fit shop

Het weghalen van het menu zou voor een betere conversieratio moeten zorgen (volgens verschillende testen van andere). Helaas heb ik deze splittest al 2x gedaan maar bij mij is dat niet het geval.

Dus ik laat hem met header lopen voorlopig. Misschien ik het nog een keer in een andere vorm test. Voor iedere site is het natuurlijk anders dus test het bij je zelf.

Voor meer splittest ideeën voor je webshop luister deze podcast eens.

Momenteel loopt er ook een test

Hieronder de gegevens tot zover. Gezien het geen hele grote verandering is aan de site, zal het verschil in conversie ratio & omzet ook nooit heel erg veel verschillen.

Splittest sales notifier

Maar meerdere kleine verbeteringen zorgen voor een groot resultaat. Met de huidige gegevens converteert de versie met de  WooCommerce Notifcation (Live Feed Sales) toch 14% beter. Wat toch een groot verschil genoemd kan worden.

Waar begin ik met splittesten?

Er zijn zoveel dingen die je kan splittesten dat het lastig is om te bepalen waar je gaat beginnen.

Zorg sowieso dat er altijd een test loopt. Zonder test kan je ook niks verbeteren.

Ik begin vrijwel altijd achteraan mijn funnel.

En anders test ik grote aanpassingen, die voor veel impact kunnen zorgen (zowel positief als negatief)

Een andere kleur CTA kan zeker helpen maar dit zijn niet dingen die je in het begin wilt testen.

Een compleet nieuwe layout van de voorpagina (waar je de meeste traffic krijgt) is bijvoorbeeld een optie.

Het heeft niet zoveel nut kleine aanpassingen te testen. Omdat je waarschijnlijk in het begin

  1. Niet genoeg traffic hebt om het in een redelijke tijd te splittesten
  2. Het zal niet heel veel verschil uitmaken

Maar goed, een goede eerste test is achteraan je funnel dus.

Als mijn afrekenen pagina slecht converteert. Dan maakt het niet uit hoeveel traffic ik er heen stuur, ik zal nooit het optimale eruit weten te halen. Weet je dat je afrekenen pagina goed converteert dan wordt het al een stuk interessanter om een lading traffic te sturen.

Paar tips voor je afrekenen pagina:

  • Maak gebruik van een one page checkout
  • Maak het mogelijk om als gast af te rekenen (zonder account)
  • Vraag alleen het noodzakelijke, iedere extra regel die ze moeten invullen zal voor afvallers zorgen
  • Zorg dat verzendkosten al bekend zijn bij de bezoeker of bied gratis verzending aan, niemand wil verrassingen op de checkout page
  • Bied meerdere betaalmethodes aan (iDeal, paypal, creditcard, overboeking als minimum). Ik gebruik hiervoor Mollie.

Enkele tips voor een hogere conversie

Er zijn echt honderden manieren om je conversie ratio te verhogen. Wanneer je continue blijft splittesten zal je merken dat je shop steeds beter gaat converteren.

Je verdiensten per bezoeker zullen flink omhoog gaan. Dit heeft meerdere voordelen, daarover zo meer.

Enkel korte tips om een hogere conversie ratio te krijgen

  • Gebruik goede product foto’s (dit kan zelfs met je iPhone als je een beetje handig bent)
  • Zorg voor goede verkopende teksten, de producten verkopen zich niet zelf (hoewel echt goede producten dat wel doen). Voor betere teksten raad ik het boek Cashvertising aan.
  • Zorg voor social proof op je website. Ik maak zelf gebruik van Webwinkelkeur. Deze sturen automatisch een email naar iedere klant met de vraag of ze een review willen achterlaten. Met de feedback kan je je website verbeteren, maar een goed cijfer werkt ook conversie verhogend en zorgt er voor dat je veel betrouwbaarder over komt. Ook bijvoorbeeld deze plugin kan je helpen met meer social proof. Heb je veel Facebook likes? Dan kan dat ook zeker helpen

Dit zijn slechts 3 basis dingen, zoals gezegd zijn er nog veel meer manieren om je webshop beter te maken. Maar dit is wel het minste wat goed zou moeten staan.

Betaalde traffic voor nog meer omzet

Iedereen snapt dat meer verkeer doorgaans voor meer omzet zorgt. Of het voor meer winst zorgt is natuurlijk een tweede.

Wanneer je je shop verder en verder optimaliseert en je een steeds hogere omzet per bezoeker haalt, wordt betaalde traffic ook steeds interessanter.

Wanneer je net begint en je verdiend maar 20 cent per bezoeker. Is het vaak niet winstgevend om traffic in te kopen.

Echter wanneer je je website zover optimaliseert dat je misschien wel 80 cent of een euro per bezoeker verdiend wordt het natuurlijk een stuk interessanter.

Uiteindelijk is dit wel de manier om goed geld te verdienen met je webshop. Zorg dat hij goed genoeg converteert zodat je verkeer kan kopen. Hiermee kan je veel meer verdienen dan alles van SEO af te laten hangen.

Je kan er daarnaast ook voor kiezen om meteen traffic te kopen en op dit verkeer je webshop te verbeteren tot deze winstgevend is.

Het duurde mij ook 3 maanden voordat mijn shop ook echt winstgevend werd. Maar als ik alleen op SEO traffic ging wachten was ik nog veel langer bezig geweest.