Verkoop je je eigen producten via Bol en zou je graag meer sales & winst willen dan kan je gebruik maken van sponsored products van Bol.

Hiermee adverteer je direct op Bol naar mogelijke kopers.

Meer kopers zorgt als het goed is voor meer winst maar ook voor betere rankings.

Hoe pas je dit het beste toe?

Sponsored products Bol

Bol is in 2020 over gegaan op een nieuw systeem, waar het vroeger via Criteo liep, maken ze nu gebruik van de software van Mabaya.

Alleen aan de achterkant zal je hier verschil aan merken.

Aan de voorkant ziet het er nog steeds hetzelfde uit.

Wil je trouwens wekelijks de beste pro tips voor je e-commerce business ontvangen? Meld je dan gratis aan voor de Ecom Shark nieuwbrief.

Onderstaand is een voorbeeld op de zoekterm ‘knoflookpers’. De eerste 2 resultaten zijn organische resultaten die grotendeels worden bepaald door het aantal sales.

Het 3de product wordt door de Mabaya software geshowed en daarom zie je er ook Gesponsord bij staan.

Wanneer iemand erop klikt betaald de verkoper een bedrag. Voor een view betaal je niks.

Het systeem werkt dus met een CPC (kost per klik) model en heeft een minimum klikprijs van € 0,25.

Op deze manier staat dit nieuwe product (gezien het nog geen reviews heeft) direct op pagina 1 van een belangrijk zoekwoord.

Biedstrategie voor Bol campagnes

Wanneer je een nieuwe campagne start bij Bol heb je de keuze voor automatisch bieden of handmatig bieden.

Voor nieuwe campagnes kies ik altijd voor automatisch bieden, dit wordt ook door het systeem aanbevolen.

Wanneer je handmatig kiest zal je voor ieder keyword zelf een bod moeten doen.

Als je een nieuwe campagne start heb je nog totaal geen idee hoeveel je kan bieden op een keyword en welke zoekwoorden er goed voor je werken.

Het is daarom handiger om voor automatisch te gaan. Je kan daarbij gebruik maken van een gewenste ACoS, wat staat voor Advertising Cost of Sale.

Gewenste ACoS berekenen

Je uiteindelijk ACoS zal bepalen of je winstgevend zal zijn op je advertenties.

Hoe lager de ACoS hoe beter.

Maar hoe hoog je ACoS mag zijn om breakeven of winst te draaien kan je zelf uitrekenen en hangt van je eigen marges af.

ACoS is een percentage van de bruto omzet.

Wanneer je een product verkoopt voor 100 euro en je hebt 20 euro uitgegeven om een sale te krijgen dan is je ACoS 20/100 * 100% = 20%.

Maak je echter maar 18 euro winst per verkoop dan draai je hier dus verlies op, wat niet perse slecht hoeft te zijn, hier later meer over.

Om je break even ACoS te berekenen heb je slechts 2 getallen nodig, je winst per product + verkoop prijs.

Dit is je ACoS waarop je geen winst maar ook geen verlies draait.

Voorbeeld 1: break-even ACoS berekenen

Ik verkoop een product voor € 34.99 op Bol en mijn winst per verkoop is € 8.39. Mijn break-even ACoS is (8.39 / 34.99) * 100 = 24%

In dit geval zou ik dus 20% kunnen kiezen en winst draaien per sale.

Deze gewenste ACoS wordt als richtlijn gebruikt, het uiteindelijk resultaat kan hoger of lager liggen.

Voorbeeld 2: break-even ACoS berekenen

Een ander product verkoop ik voor slechts € 14.99 maar ik maak wel € 4.44 winst per verkoop. Mijn ACoS is (4.46/14.99) * 100% = 30%

In dit geval zou ik een ACoS van 30% in kunnen stellen en break even spelen.

Ook zou ik 20% kunnen instellen zodat ik winst draai op iedere sale dit is een keuze die je zelf moet maken.

Break-even ACoS strategie

Waarom is die break-even ACoS zo belangrijk voor mij.

De meeste mensen zullen denken ik wil winst draaien en niet break-even, heel logisch maar het is mogelijk dat je meer zal verdienen met een break-even strategie.

Hoe werkt dat?

Hoe hoog je producten ranken op Bol heeft voornamelijk te maken met hoeveel sales je draait.

Door meer sales te draaien zal je dus hoger gaan ranken en meer organische (gratis) bezoekers op je listing krijgen.

Doordat je meer gratis bezoekers krijgt zal je ook meer verkopen gaan draaien en dus meer winst.

Het kan dus lonen om je producten via de ads op break-even een tijd te verkopen.

Voor nieuwe producten zou het zelfs een goed idee kunnen zijn om ze met een klein beetje verlies te verkopen om zo beter te gaan ranken.

In categorieën met veel concurrentie is dit waarschijnlijk zelfs nodig. Hier kan je ook je verkoopprijs op aanpassen.

Campagne overzicht

In je campagne overzicht kan je direct zien hoe je campagnes ervoor staan.

 

In de meeste gevallen wil ik een ACoS van 25% of minder.

Zo zie ik al 2 probleem gevallen die waarschijnlijk verbeterd kunnen worden.

Mijn campagnes zijn opgedeeld in verschillende product groepen. Soortgelijke producten stop ik samen in 1 campagne.

Verkoop ik bijv. 6 verschillende mondkapjes draai ik hier 1 campagne voor, zo zitten niet meerdere campagnes tegen elkaar op te bieden.

De onderste campagne is voor een nieuw product, vooral voor nieuwe campagnes valt er nog veel te optimaliseren.

Tijdens het schrijven van dit artikel komt er net een sale binnen op de onderste campagne, jeej. € 12.79 spend voor m’n eerste sale. Ik maak iets meer dan € 8 winst op dit product dus nog geen winst, maar altijd een goed teken een eerste verkoop.

Zoekwoorden optimaliseren

Als we deze campagne bekijken zien we dat er pas op 7 zoekwoorden kosten zijn gemaakt.

Ik heb de nummers 3, 4 en 5 al uitgezet omdat deze te breed zijn.

Deze kunnen later werken als je weet dat het product goed converteert, in het begin zonder reviews is het vaak lastig om deze winstgevend te maken, dus in eerste instantie zet ik deze uit.

Vooral bij een nieuw product zonder reviews wil je zo specifiek mogelijk adverteren. Je zou er ook voor kunnen kiezen om zelf de zoekwoorden uit te kiezen.

Maar toch heb ik ook vaak goede resultaten met de automatisch campagnes en kan je zo ook nog nieuwe interessante zoekwoorden ontdekken.

Dit zijn de resultaten van een campagne die ik slechts een week draai op een nieuwe product zonder reviews.

Mijn break-even ACoS is momenteel 14% dus ik draai break-even.

Als ik dit product groter in ga kopen en per boot laat komen zal de break-even ACoS rond de 22% liggen op de verkoopprijs van € 24.99.

Echter is mijn plan om dit product voor € 29.99 te gaan verkopen en dan ligt de break-even ACoS al op 30% en zou ik al een mooie winst draaien.

Ik verkoop mijn producten in het begin goedkoper om de eerste sales te draaien, te stijgen in rankings en mijn eerste reviews te verzamelen.

Optimaliseren van de zoekwoorden

Ik optimaliseer mijn campagnes in eerste instantie alleen op zoekwoorden. Welke zoekwoorden werken wel en welke niet?

Dit doe ik als volgt:

  • Stop zoekwoorden die niet relevant zijn
  • Stop zoekwoorden die 2x de winst per product hebben gespend en niet geconverteerd
  • Stop de categorie pagina’s (deze worden ook als zoekwoorden weer gegeven, mijn ervaring is dat ze slecht converteren)

Kijk ook naar het tijdsframe, soms kan het zijn een keyword het even minder doet, maar als je het over een langere periode bekijkt kan deze alsnog erg winstgevend zijn. Dus pas op met wat je uit zet.

Voor bovenstaande campagne heb ik alleen een categorie pagina uit gezet.

De zoekwoorden waar de conversies op zijn gekomen is ook exact het product wat ik verkoop, de ene in enkelvoud de ander in meervoud.

Zoekwoorden 2 en 3 is het product breder genomen, deze houd ik nog even in de gaten, ik zal rond de 5 euro winst maken per product dus als ik 10 euro heb uit gegeven en geen conversie heb zal ik deze ook stopzetten.

Voorbeeld wat ik bedoel met exacte & breder genomen (zonder m’n eigen product te verklappen):

  • Exacte product: kindergitaar
  • Product breder: gitaar

Het is ook interessant om de CTR in de gaten te houden. Dit laat zien hoeveel mensen doorklikken als ze de ad hebben gezien.

Als deze erg laag is in vergelijking met de rest is het vaak ook minder gericht en zou je het ook uit kunnen zetten.

Optimaliseren van de producten

Verkoop je meerdere producten die soortgelijk zijn? Stop ze dan allemaal in 1 campagne.

Je verkoopt bijvoorbeeld mondkapjes en je hebt verschillende types, kleuren en maten.

Op product niveau kan je heel makkelijk zien hoe ze afzonderlijk presteren.

Zo zullen er altijd producten bij zijn waar je verlies op zult draaien en sommige die het veel beter doet.

Op basis van deze informatie kan je dan je aanbod gaan aanpassen.

Draai je over langere periode verlies of break-even op een product dan is het natuurlijk slim om deze niet meer in te kopen.

Tip: Ik gebruik FiveX om direct inzicht te krijgen in deze cijfers. Lees ook mijn uitgebreide FiveX review.

Conclusie sponsored products bol.com – doen of niet doen?

Voor mij is dit een no-brainer, doen.

Het helpt mij om meer sales te draaien, beter te gaan ranken en daardoor ook meer winst te draaien.

Het is ook mijn tool om nieuwe producten te lanceren.

Hierboven een basic uitleg van hoe je dit kan toepassen, uiteraard zijn er nog meer manieren om hier van te profiteren.

Klinkt het allemaal iets te lastig of heb je hier hulp bij nodig? Ik help je graag, neem hiervoor contact met mij op.