Het heeft enkele maanden geduurd maar ik heb nu eindelijk mijn eerste private label product besteld.
De laatste weken heb ik ook niet stil gezeten en daarom heb ik deze site ook niet meer geupdate. Echter, heb ik al wat kleine dingen laten weten onder mijn tweede update in deze amazon fba case study. Zie hiervoor de comments.
Daarnaast zit ik midden in een verhuizing naar een nieuw appartement (waar ik onder andere de badkamer helemaal aan vernieuwen ben, ofja laat doen :)), ben ik een klein weekje naar Dubai geweest en heb ik ook mijn eerste order gedaan voor mijn webshop die ik pas ben gestart (en nu even ‘on hold’ staat). Daarnaast heb ik ook nog tientallen affiliate campagnes die ik manage. Genoeg te doen dus.
Een onbekend product, bekend maken
De webshop waar ik een order voor deed. Is ontstaan nadat ik een product vond via FBA onderzoek.
Ik vond een interessant product. Alleen voor dit product was (te) veel concurrentie in Amerika, maar ik zag dat het product nog niet bekend was op de Nederlandse markt.
Dit is allemaal nieuw voor mij, maar ik wil dus in 2016 dit ‘onbekende’ product bekend gaan maken aan de Nederlandse markt.
Ik heb hier momenteel 500 units voor besteld.
Ik ben begonnen met een order van 9 units die ik besteld had via AliExpress. Hier heb ik er 2 van verkocht (via Facebook ads, één van de betaalde traffic sources die ik gebruik), maar ik merkte dat mijn voorraad te klein is om serieus te testen. Ik zou eerder met 100 stuks beginnen. Via AliExpress was het echter te duur om dit product te kopen en moest het via AliBaba.
Hier is het lastig om kleine voorraden te kopen, maar uiteindelijk geregeld dat ik 500 stuks krijg in 2 verschillende kleuren.
Ik heb hiervoor gekozen om het niet te private labelen, maar gewoon een standaard product dat er beschikbaar was. Het voordeel van een private label product is dat je je kan onderscheiden door je naam/merk. Maar gezien er vrijwel geen concurrentie is vond ik dat niet zinvol. Wanneer deze webshop gaat lopen, ga ik hier wel naar kijken.
Mijn eerste private label product
Ik heb al beschreven waar ik naar kijk bij het zoeken van een private label product, dit kan je hier teruglezen.
Hiervoor gebruik ik altijd de tool ASINSpector.
Ook dit maal vond ik mijn product op Amazon.com maar ik verwacht ook dat er voor dit product te veel concurrentie is dus heb ik gekeken naar de Europese marketplaces. Ik verwacht dat ik hier meer kans heb om te slagen. Dus ik zal daarom ook beginnen in Europa. Waarschijnlijk in de UK, daarna DE en zo gaan we steeds verder.
Nadeel is dat je meerdere listings hebt, je meerdere reviews moet zoeken en meerdere listings zal moeten promoten. Extra werk maar ik verwacht daarnaast wel dat het makkelijker is om op de eerste pagina te komen.
Ze zeggen wel eens de beste plek om een lijk te begraven is op de 2de pagina van Google. Daar komt immers niemand.
Ik denk dat dit voor heel veel zoekmachines op gaat en Amazon is een zoekmachine. Wanneer ze het niet op de eerste pagina vinden, zullen ze vaak een andere zoekactie proberen. Dus ik denk dat het een heel groot voordeel is als je weet dat je pagina 1 kan halen. Ik zie deze kans groter in de UK dan in de US op dit moment. Ook omdat het allemaal nieuw is voor mij.
Daarnaast zijn er heel veel FBA cursussen en volgens mij focussen ze bijna allemaal op de US. Als iedereen links gaat, ga ik rechts.
Wat is mijn product?
Ja, goede vraag. Het lijkt me logisch dat ik niet direct mijn product zal verklappen, als ik het al ooit doe.
Maar ik kan wel mijn lijst erbij pakken van hoe ik een winstgevend product vind en kijken hoe mijn product het doet.
Prijs
De gemiddelde prijs ligt iets boven de £10 op de eerste pagina van mijn belangrijkste zoekwoord. Echter, denk ik dat mijn product zeker van beter kwaliteit is dus waarschijnlijk kan ik meer vragen. Het zal testen zijn om de sweet spot te vinden.
Een soort gelijk product wordt momenteel zelfs voor boven de £20 verkocht. Ik heb nog kleine verbeterpunten aangebracht.
Gewicht
Het is een licht product dus de verzendkosten zijn niet hoog vanuit China. Quote was rond de $1.4 per stuk. Verzenden gaat via de lucht, wat een voordeel is want dat is een stuk sneller dan via de boot. Momenteel vind ik het niet erg dat ik hierdoor marge inlever.
Vraag naar het product
Persoonlijk denk ik niet dat dit de beste periode is voor mijn niche. Sales in de UK voor dit product (pagina 1 – belangrijkste keyword) liggen momenteel op zo’n 10 tot 300 stuks per maand. Persoonlijk denk ik dat oktober gewoon een slechte maand is dus hier maak ik me niet zoveel zorgen over. Het liefst zie ik mij 100 stuks per maand per product verkopen. Ik denk dat dit moet lukken in alleen de UK en anders met een land erbij.
Concurrentie
De concurrentie in de US is heel erg hoog, maar in de UK zie ik ruimte om hier tussen te kunnen komen. Er is gezonde concurrentie, laat ik het zo zeggen. Geen concurrentie betekend vaak alleen dat niemand interesse in het product heeft.
Seizoensgebonden
Mijn product kan het hele jaar verkocht worden, maar ik weet wel dat er bepaalde periodes een stuk beter zullen verkopen dan andere periodes. Ik zie dit verder niet als een probleem en als ik een tijdje aan het verkopen ben, kan ik hier goed de voorraad op aanpassen. Ik wil hierbij wel trends in de gaten houden.
Meerdere producten in een niche
Deze niche is big en kan op meerdere manieren worden uitgebreid. Dit product valt meer in een niche binnen een niche. Maar omdat ik een algemene brand name heb gekozen kan ik makkelijker in de grotere niche producten gaan verkopen. Ik zit dus niet vast in een kleine niche.
Verbeteringen mogelijk
Ik wil een beter product dan de concurrentie en heb daarom kleine verbeteringen aangebracht. In feite heb ik 2 producten die je normaal los koopt samen gevoegd in één product. Hoewel ik dit niet als klacht zag op de andere producten, was dit een kleine aanpassing aan mijn product maar is hij wel in eens een stuk functioneler. Verder nog kleine aanpassing in het product waar ik wel slechte reviews over zag.
Branding
Zoals hierboven aangegeven heb ik een brand name die algemeen is. Ik had deze naam al langer en het .com domein ook. Ik heb een logo laten ontwerpen op Upwork, dit heeft mij een kleine $50 gekost en deze wordt ook op het product gemaakt. Te duur? Kijk anders op Fiverr, waar je voor $5 vaak al iets kan laten maken.
Ik heb deze maand de sample ontvangen en was erg tevreden over het product. Toch moesten er nog een paar kleine dingen aangepast worden en dit heb ik besproken met ze via Skype.
Vervolgens overeen gekomen voor een eerste order van 500 stuks. Deze order zal zo’n $2500 tot $3000 gaan kosten.
Komende tijd ga ik aan de slag met het klaarmaken met mijn listing en uitzoeken hoe het verder allemaal werkt.
De supplier gaat zijn best doen om alles voor Black Friday klaar te krijgen, maar anders hoop ik het begin december live te hebben.
Mijn doel was dit jaar om minstens één product live te krijgen met Amazon FBA en dat lijkt te gaan lukken.