Is het nu beter om digitale producten of fysieke producten te promoten, die discussie gaat al jaren door affiliate land.

Voor beide kanten heb je fans, maar nog niemand heeft het echt goed weten te onderbouwen naar mijn mening.

Laat ik voorop stellen dat ik beide promoot

Ik verkoop als verkoper zowel digitale producten en fysieke producten (e-commerce business). Maar ook als affiliate promoot ik zowel beide.

En wat is beter?

Iedereen heeft zijn eigen redenen om producten te promoten dus wat voor de 1 beter is wilt niet zeggen dat het ook voor de ander zo is.

In deze post vergelijk ik voornamelijk wat financieel interessanter is voor de affiliate.

Digitale producten

Laten we eerst eens kijken naar digitale producten, want volgens mij heeft dit de grootste fan base.

Ook niet heel gek want hier vind je de hoogste commissies in euro’s gezien, ofja dat zegt men.

Bij digitale producten zijn de kosten vrijwel 0 euro. Hierdoor kunnen ze ook hele hoge commissies geven aan affiliates.

Het is niet raar om hier commissies van 50% of meer te vinden.

Digitale cursussen

Een voorbeeld van een digitaal product is een digitale cursus.

Bekende plekken om digitale cursussen te vinden zijn Paypro en Clickbank.

Commissies van € 500, € 299,10 en € 187,50 kom ik bijvoorbeeld al tegen bij Paypro.

Vanaf nu is het voor de meeste mensen al wel duidelijk.

Hier gaan ze rijk mee worden en kunnen ze hun baas ontslaan, want met 1 sale per dag heb je al best een leuk inkomen, hoe moeilijk kan dat zijn?

Digitale diensten

Naast cursussen heb je ook nog digitale diensten.

Denk aan webinar software, of bijvoorbeeld LastPass voor het verzamelen van je wachtwoorden.

Deze vind je onder andere bij Tradetracker en Daisycon.

Zoals je ziet vind je hier ook hele hoge commissies.

Dan heb je ook nog services zoals hosting, bij Tradetracker zien we dat sommige wel meer dan € 100 betalen.

Tip – Meld je bij meerdere affiliate netwerken aan, zo vind je altijd een goed product dat bij jouw website past

Ik zelf promoot bijvoorbeeld Siteground als hosting service omdat ik daar zelf mijn website host en er erg tevreden over ben, zij betalen € 40 per sale. Alleen heeft nog niemand van jullie er hosting afgenomen, dus dat wordt onderhand wel eens tijd he.

Dit was een klein overzicht van digitale producten, er zijn nog zoveel meer te vinden op de verschillende netwerken. Ik zou zeggen kijk zelf eens een keer rond.

Fysieke producten

Fysieke producten staan bekend om hun lage commissie van slechts een paar % op al relatief goedkope producten.

Bij Bol zit de commissie maximaal op 8% en ook bij Coolblue & Amazon zal je soortgelijke percentages vinden.

Commissies Bol

Het is ook onmogelijk om commissies van 50% of meer te geven op fysieke producten omdat er veel meer kosten bij komen kijken. Zoals het product & logistieke kosten.

Op die manier is het niet winstgevend meer.

Maar er zijn genoeg webshops te vinden die meer dan 10% uitbetalen, zelfs tot 25% ben ik ze tegen gekomen. En hoger zal eventueel ook mogelijk zijn met een goede samenwerking.

Daarnaast zit er ook op fysieke producten soms een hoge commissie, bekijk onderstaande producten eens:

Voor een 500 euro commissie is het wel je taak om een auto van meer dan € 10.000 te verkopen dus je maximale commissie is 5% in dat geval.

Energie bedrijven vooral zakelijk geven hele hoge commissies per sale. Dan weet je ook gelijk waarom je helemaal plat word gebeld door tig energie bedrijven wanneer je je bij de KVK hebt ingeschreven.

Maar goed, eigenlijk verkoop je hier een abbo dus eigenlijk is het ook niet echt een fysiek product maar ook niet 100% digitaal, het zit er een beetje tussenin.

Wanneer je een abbo verkoopt voor een matras van 2 personen ontvang van je Club9 een commissie van 80 euro, helaas maar eenmalig.

Maar het is allemaal niet heel hoog.

Je moet hierbij iets van een veel hogere waarde verkopen om dezelfde commissie te ontvangen die je bij een digitaal product kan kijken.

De meeste mensen zullen dan ook zeggen dat het niet interessant is.

Maar in mijn post over het affiliate programma van Bol.com liet ik al zien dat je hiermee duizenden euro’s in slechts 14 dagen kan verdienen.

Rond de kerstdagen is het natuurlijk helemaal feest bij de fysieke producten. We haalden zelfs meer dan € 4000 commissie in slechts 14 dagen. Dus misschien is er toch meer aan de hand?

Het enige wat we nu hebben bekeken is de commissie in euro bedrag of en in een percentage (%).

Dit is slechts 1 onderdeel van de formule, en helaas vaak het enigste waar naar gekeken wordt.

Digitaal vs fysiek

Het doel van deze post was om te kijken wat financieel het interessantste was.

En hiervoor wil ik de Fastlane rijkdom formule gebruiken.

Wil je sowieso meer weten over hoe je rijk kan worden? Lees dan mijn uitgebreide blog Rijk worden voor beginners.

De formule is eigenlijk heel simpel.

Winst = Aantal personen x Waarde

Of

Winst = Aantal producten verkocht x Winst per product

In dit geval hebben we naar de waarde of winst per product gekeken. Maar niet naar het aantal.

Hoeveel kan je nou van een product verkopen?

Bij affiliate marketing zullen de meeste gebruik maken van SEO dus er zal genoeg volume moeten zijn op de keywords die converteren.

Maar hoeveel wordt er nu op deze producten gezocht?

Om precies te weten hoe vaak er op een term gezocht wordt maak ik gebruik van KWFinder. Deze laat je exact deze data zien.

Meld je hier aan voor een gratis 10 daagse trial van KWFinder en vind ook winnende keywords.

Tip: Lees ook mijn KWFinder review

Zoekvolume digitale producten

Ik zal nu eerst kijken hoe vaak er gezocht wordt op de populairste producten van Paypro:

  • affiliate marketing revolutie – 450x per maand
  • crypto masterclass – 50x per maand (nieuw product)
  • freds bouwtekeningen – 2.500x per maand (incl. corona piek)
  • trading navigator – 200x per maand
  • afslank receptenbijbel – 870x per maand

Hier zullen ook nog veel zoekacties bij zitten van andere affiliates die op deze zoektermen zoeken. Maar echt heel veel zoekvolume ziet hier dus niet op.

En hoe zit het met fysieke producten?

  • 30 seconds – 25.400x per maand
  • iphone 12 – 322.000x per maand
  • chromecast – 164.000x per maand
  • fidget toys – 50.000x in november (nieuwe hype?)

Maar dan denk je maar op die keywords kan je helemaal niet ranken. Maar dat is niet waar.

Ik heb hier alleen keywords neer gezet met een affiliate website in de top 10.

Wil je ook leren hoe je je website in de top 10 krijgt? Dat leer je stap voor stap in deze video cursus.

Het mag duidelijk zijn dat het volume op veel fysieke producten heel wat hoger is dan dan op digitale cursussen.

Maar ook dit is slechts maar een gedeelte van het verhaal.

Want er zijn honderden keywords die je kan gebruiken om je digitale producten te promoten. Je bent dus zeker niet gelimiteerd aan alleen de productnaam.

Maar wat ik voornamelijk duidelijk wil maken is dat fysieke producten promoten meer een spel is van volume draaien en dat kan makkelijker dan bij digitale producten.

Ook al zijn de commissies in euro bedrag of in % een stuk lager door de hogere volumes kan je ook hier veel mee verdienen.

Zoals hier boven is te zien kan je ook met lage commissies een leuk bedrag verdienen.

We verdienen met de bovenste site slechts 4 euro gemiddeld per bestelling maar omdat we veel volume kunnen draaien staat er nog steeds een mooi bedrag open.

Verdiensten per klik

Uiteindelijk komen er dus meer dingen bij kijken.

Hoeveel volume is er?

Hoeveel verdien je per conversie?

Maar dan heb je er nog 1, hoe hoog is de conversie? Hier heb je zelf ook deels invloed op. Maar het is gewoon een feit dat sommige producten gewoon veel beter converteren dan andere.

En in het algemeen merk ik fysieke producten beter converteren omdat het voor iedereen duidelijk is wat je krijgt. Bij digitale producten krijg je ook niks tastbaars wat het wat vager maakt voor de mensen.

Dus de juiste producten zorgen voor meer conversies, meer sales en dus meer verdiensten voor jou.

Het is dus slim om te kijken hoeveel je verdiend per bezoeker dat je door stuurt naar de adverteerder.

En mijn ervaring is dat ik niet per se meer per klik verdien naar digitale producten vs fysieke producten.

Wat dus betekend dat de hoogte van commissie ook niet per se een positief invloed heeft op je verdiensten.

Iets wat de meeste mensen wel verwachten.

Maar heel gek is het ook weer niet, want als je exact het zelfde product promoot bij webshop A en webshop B, en webshop A heeft een hogere prijs wil dat niet automatisch zeggen dat je meer verdiend per klik.

Wel per sale, maar niet per klik, een metric die vele malen belangrijker is maar door de meeste affiliates niet eens naar gekeken.

De simpele vraag

Als ik hetzelfde per klik verdien naar zowel fysieke als digitale producten, maar ik kan veel meer verkeer sturen naar een fysiek product, met welke ga ik dan meer verdienen?

Simpel, met het fysieke product met zijn lage commissie.

Onderstaand is een promotie van een fysiek product waarbij ik 15% commissie ontvang. Hier verdien ik maar liefst € 1 per klik (1.21 met btw)!

Daarnaast heeft je content zelf ook heel veel invloed op je conversie ratio.

Dus bekijk het hele plaatje wat beter.

Dus wat moet ik nou promoten?

Maar de grote vraag zijn digitale of fysieke producten een betere keus om te gaan promoten?

Voor mij is er geen winnaar en om die reden promoot ik ze gewoon allebei.

Ik denk wel dat het belangrijk is om de cijfers er achter te begrijpen en hoe ze tot stand komen.

Kijk dus niet alleen naar hoe hoog de commissie is. Kijk ook naar andere zaken zoals hoeveel volume je er voor kan draaien, de conversie ratio en wat ik belangrijk vind hoeveel je verdiend per klik.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden dus limiteer je niet tot 1 product soort.

Het meeste verdien je door de juiste producten aan de juiste mensen te promoten.

Dit is alleen mogelijk wanneer je meerdere hebt getest.

Meld je daarom aan bij mijn favoriete affiliate netwerken voor een grote aanbod van producten:

Nieuw?

Welke producten promoot jij het liefst?