CPA Marketing

Online Geld Verdienen Met Betaalde Traffic

Amazon FBA, Case Study

Case Study – Opzetten van Amazon FBA Business Deel 2

Amazon FBA

De zomer is nooit goed voor mijn productiviteit. Ben daarnaast zelf nog paar keer weg geweest, dus draaide alles op een lager pitje.

Ondertussen heb ik wel een hoop geleerd over Amazon FBA, maar er zijn nog niet alles is duidelijk, waarschijnlijk komt dit pas wanneer ik echt mijn eerste product heb uitgebracht.

Dit kan best een onduidelijk post worden, maar probeer een beetje samen te vatten wat ik de afgelopen tijd ben tegen gekomen over Amazon FBA.

Wat voor kosten hebben we?

Productie / Inkoop producten

We willen onze producten zo goedkoop mogelijk inkopen, maar daarnaast wel goede kwaliteit leveren (slechte reviews kunnen we niet gebruiken).

Daar is Alibaba voor. De meeste producten kan je hier wel vinden (maar niet allen zijn geschikt voor FBA)

Staar je echter ook niet blind op de FOB (free on board) prijzen die ze op hun product pagina’s laten zien, want 10 van de 10 keer is de prijs een stuk hoger. Nog steeds goedkoop, maar ga dus niet direct van die prijs uit. Neem altijd contact met ze op en informeer naar de echte prijzen. Natuurlijk hoe meer je besteld hoe lager de prijs wordt. Maar we willen natuurlijk zo goedkoop mogelijk testen.

Wat voorbeelden:

FOB op alibaba $0.5 – $3 maar later bleek het $7.32 per stuk op een 2000 (!) order of $9.61 voor een 300 order.

FOB op alibab $1.3 – $1.5 maar de echte prijs bleek $5.95 per stuk voor een 500 stuks order.

Dit was een product die mij erg interessant leek, maar het heeft ook best veel concurrentie. Echter, dit product wordt bijna niet verkocht in Nederland. Dus ik zit er wel aan te denken om deze te importeren naar Nederland en hier te verkopen. Met de FBA fees en VAT (Value Added Tax) erbij opgeteld bleef er best wel een kleine margin over. Dus misschien is het een optie om het hier te testen. Dan kan ik ook heel duidelijk zien hoe de producten er uiteindelijk uit zien als ik ze via Amazon wil gaan verkopen.

Ik zou graag de markt willen testen voor ongeveer $1000, iets meer is ook geen probleem, maar als we dit laag houden kunnen we wel makkelijker meerdere producten testen. Gezien de prijs op dit product en de minimale orders ben ik $3k kwijt voor de productie, daar komt o.a verzending nog boven op dus zitten we op $4-5k. Wat verder prima is, maar voor mijn eerste product wil ik liever wat goedkoper testen.

Verzendkosten

Een ander probleem wat ik tegen kwam zijn de verzendkosten. Van de 10 aanvragen, kon er maar 1 mij ongeveer vertellen wat het zou kosten. De meeste wouden de exacte locatie weten waar de spullen heen moesten. Niet super raar. Echter deze informatie krijg je pas van Amazon nadat je je producten en verzending hebt toegevoegd. Het blijkt ook nog eens dat je soms je verzending moet splitsen over meerdere fulfilment centers. Wat uiteindelijk voor hogere verzendkosten zal zorgen lijkt mij.

Vliegtuig of boot?

De spullen worden verzonden per vliegtuig of per boot.

Vliegtuig is een stuk duurder, maar je hebt je spullen wel in ongeveer 5 dagen. Daarnaast heb je ook niks met douane papieren te maken. ( source: Youtube FBA webinar (35:27) ) Wat natuurlijk ook een voordeel heeft.

Boot duurt ongeveer 30-35 dagen maar is wel goedkoper. Vooral voor zwaardere en of grote producten is dit zo’n beetje je enigste optie. Je hebt wel een customs agent nodig en een freight forwarder die alle papierwerk voor je regelt. Ik kwam onder andere Forest Shipping tegen die zich heeft gespecialiseerd in FBA shipments.

FBA stelt verschillende eisen aan je verzonden pakket, het heeft mijn voorkeur dus ook om gebruik te maken van een bedrijf die hier ervaring in heeft.

Amazon FBA fees

FBA kosten zijn hoog, maar het levert je ook een hoop gemak.

Je kan de Fulfilment by Amazon Revenue Calculator gebruiken om te zien wat de kosten zijn voor soort gelijke producten. Je vult hiervoor de ASIN (te vinden op product pagina) in van een soort gelijk product (kijk ook naar afmetingen en gewicht) en vervolgens de prijs waarvoor je het wilt verkopen.

Amazon referal fee is altijd 15%.

Fulfilment fees zijn afhankelijk van onder andere het gewicht en het grootte van het pakket.

Belasting (VAT)

*** Disclaimer – Controleer dit met je belastingadviseur – daar heb ik niet voor geleerd – maar dit kwam er uit mijn onderzoek ***

Iets waar niet iedereen aan denkt maar er dient ook omzet belasting betaald te worden. Wanneer jouw voorraad in de UK ligt, dien je in de UK VAT (value added tax) af te dragen. Hiervoor dien je dus een UK tax number aan te vragen, VOORDAT je begint met verkopen.

Er wordt veel gepraat over drempelbedragen bij de belastingdienst en op fora’s, echt geldt dit alleen als je vanuit Nederland gaat versturen. Maar dit is niet wat we willen in eerste instantie. Het heeft meerdere voordelen om gebruik te maken van Amazon FBA.

Wil je uit meerdere landen in Europa verkopen (Amazon kent 5 marketplaces) dan dien je in al deze landen een BTW nummer aan te vragen en belasting af te dragen. Wanneer je je voorraad alleen in de UK hebt en vanuit daar gaat verkopen naar andere Europese landen dan gelden de drempelbedragen wel. Tot de drempelbedragen dien je dan UK VAT te berekenen en af te dragen.

Voor de UK geldt dat er 20% VAT afgedragen dient te worden.

Even rekenen…

Een voorbeeld, ik zag een leuk product te koop voor  £9  (100% + 20% VAT)
VAT (20%): £1.50
Amazon ref fee (15%): £1.35
Fulfilment fee: £2.24
Totale kosten: £5.09 (56.56% = kosten)

Hiervan houden we de £9 – £5.09 = £3.91 over, hiervoor dienen we het product nog in te kopen en te laten versturen naar ons.

Het is vaak beter om een iets duurder product te hebben omdat de fulfilment fees niet afhankelijk zijn van de verkoopprijs.

Zouden we bijvoorbeeld hetzelfde producten kunnen verkopen voor  £18 dan ziet het er als volgt uit:
VAT: £3
Amazon ref fee: £2.17
Fulfilment fee: £2.24
Totale kosten : £7.94 (44.11% = kosten (12.45% minder))

Houden we nog £10.06 over.

Hieruit blijkt dus dat het beter is om een iets duurder product te verkopen. Hierbij is ook het gewicht heel belangrijk, zwaardere/grotere producten hebben een hogere fulfilment fee.

Hoe zit het met mijn product?

Het eerste product dat ik gevonden hebt  is waarschijnlijk te duur ($4k+) voor mijn eerste product, maar ben momenteel ook voor een ander product aan het mailen met Alibaba suppliers.

Als ik meer weet over de prijs ga ik samples bestellen om de kwaliteit te controleren en eventueel om wijzigingen aan te vragen.

Heb ondertussen wel een beter idee van waar ik op moet letten, maar nog niet het juiste product gevonden om mee te starten.

 

Opt In Image
Vond je dit een interessant artikel?
Wil je gratis op de hoogte worden gebracht bij een nieuw artikel?

En gratis exclusieve tips ontvangen, die te krachtig zijn om met iedereen te delen?

Meld je dan hier onder gratis aan.

51 Reacties

  1. mario

    Hey, super dit, lijkt erop dat we in dezelfde fase zitten met FBA.
    Ik heb een product gevonden in china via alibaba en ben aan het onderhandelen over de prijs incl logo en verpakking etc voor 300 stuks van mijn product.
    Ik probeer net zoals jou de kosten laag te houden omdat mij nog onduidelijk is tegen welke andere kosten met shipping, invoer rechten en VAT of sales taks(btw) ga aanlopen. mijn product kost ruwweg 4 dollar fob en word momenteel verkocht voor 25 dollar op amazon usa, daar wil ik ook verkopen en het dus vanuit china naar laten verschepen.

    Heb jij een goede manier voor het verschepen gevonden? misschien 1 die alles in 1 keer kan? van china naar usa, invoer fees en vat betalen, en dan met nieuwe labels naar fba warehouse)s) uitrijden.

    Ook zit ik momenteel met de vraag of ik me gelijk bij de kamer van koophandel in moet schrijven of dat dat later ook nog wel kan?
    Is het verplicht bij het openen van je fba sellersaccount bv?

    Dat laatste moet ik ook nog doen namelijk, heb jij daar nog problemen bij ondervonden?

    • Bas

      Hey Mario,

      Heb je al samples ontvangen? Ik heb voor mijne vorige week betaald en logo opgestuurd, dus hoop het snel te zien. Heb ook direct aanpassingen laten maken aan het model wat ze zelf hadden.

      Is deze 4 dollar de FOB de ze zelf aangeven op 300 stuks? Want wat op alibaba staat klopt eigenlijk nooit 🙂 Maar dan heb je ruime margins, maar vergeet de verzend kosten enzo ook niet.

      Hoe groot zwaar is je product? In feite is via de lucht fijner, maar als het te zwaar of groot is kom je wel bij containerschepen uit. Je hebt bedrijven die dit voor je kan regelen. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met deze bedrijven maar ben wel van plan om er gebruik van te maken. Zelf regelen is bijna niet te doen. Kijk eens naar:
      http://forestshipping.com
      http://fbaforward.com/

      Ik heb ook gehoord dat je ook aan je supplier kan vragen voor de FNSKU labels. Sommige doen dit gratis.
      Het was wel mijn plan om het direct naar FBA warehouse te laten sturen, anders zit ik met dubbel verzendkosten. Graag wil ik de producten wel gecontroleerd hebben, maar vraag me af of het zinvol is voor wat kleine orders om mee te beginnen. Dit is vaak niet heel goedkoop en gaat toch in je margins zitten vooral als je klein wilt beginnen.

      Voor een professional sellers account heb je wel een KvK nummer nodig ja en een Nederlands BTW nummer (krijg je bij aanmelding KvK).
      Als je in USA verkoopt moet je volgens mij daar ook aanmelden. Dat ligt nog best ingewikkeld, ligt er aan waar je voorraad ligt enzo. Weet TaxJar ( http://www.taxjar.com/ ) het makkelijker maakt, maar misschien slim om met een belastingdeskundige even te praten hoe en wat. En dit in ieder geval eens door te lezen: http://blog.taxjar.com/amazon-fba-sales-tax/

      Ik zelf zit er meer aan te denken om in Europa eens te beginnen. Wel kleinere markt, maar dat heeft ook zijn voordelen.

      Nee, heb geen problemen gehad bij het aanmelden bij Amazon.

      Heb je een cursus hierover gevolgd of vanwaar de interesse? 🙂

  2. Danique

    Erg leuk om nog een case study te zien, ga zeker volgen! Ik heb zelf mn PL producten net naar Amazon verstuurd en ben nu bezig mijn listings te maken en promotie plan maken.

    Enige obstakels waar ik zelf tegen aan ben gelopen iets verder in het proces:
    – Hazmat. Elk nieuw artikel ( dat nog niet op Amazon stond ) dat ik op FBA aangemaakt heb is automatisch geflagged als Hazardous Material en ik moest bewijzen dat het niet zo was door MSDS op te sturen. Het is dus nu al handig om aan je supplier te vragen of hij MSDS bij het product kan leveren. Aangezien het een gigantisch probleem later kan zijn als Amazon je product weigert voor deze reden.

    Ik neem verder aan dat je niet zal vertellen welk product je precies gaat kiezen ( wat je zeker ook niet moet doen ). Maar ben verder wel benieuwd naar op welke basis je product kiest? Denk aan profit, hoe is de BSR van competitors, hoeveel reviews hebben competitors? Hoeveel sales hebben competitors? etc

    Heel veel succes verder, en kijk uit naar de volgende update.

    • Bas

      Mooi, je bent dus al een stukje verder. Ga je verkopen in Amerika of in Europa?

      Van dat MSDS wist ik niet! Bedankt. Wel iets om rekening mee te houden. Maar dit geldt dus voor alle categorieen?

      Volgende update zal denk ik gaan over hoe ik mijn product uit kies. Het is ondertussen 10 dagen nadat ik voor mijn sample heb betaald. Ik weet niet wat normaal hiervoor is. Neem aan dat ze me niet zullen oplichten voor $80 haha dus ik wacht nog even heb. Heb ze wel om een update gevraagd, maar nog geen reactie.

      Ze hebben wel pas 1 jaar gold, maar er is wel een onsite check geweest

      • Danique

        Hey,

        Ik richt mij eerst op Amazon UK omdat wij onze product al in Nederland hebben, en dit voor onze producten de grootste markt in Europa is. Zodra ik merk dat t een success is zal ik ook een shipment naar US en Duitsland doen. Gaan jullie je gelijk op de US markt richten? Dit lijkt mij een stuk beter aangezien die een stuk groter is. Echter is voor ons de shippingcost van NL -> UK een stuk lager dan NL -> US, dus vandaar eerst UK. Maar als je direct uit China laat shippen denk ik dat er weinig verschil in shipping cost is en daarom dus beter direct voor US te gaan.

        Ik weet niet of Hazmat voor elke categorie geldt, maar voor 3/6 producten die ik wil verkopen moest ik zelf een listing maken ( de andere 3 werden al aangeboden op Amazon ) en alle 3 moesten eerst goedgekeurd worden. Na wat gegoogle hoorde ik van andere Amazon sellers dat dit een standaard process is voor elk nieuw product.

  3. mario

    Hey. ik ben in de amazon fba wereld terecht gekomen door Spencer Haws van Nichepursuits.com Ik volg zijn blog al meer dan 2 jaar nu en volgde zijn adviezen om niche sites te bouwen. dat lukte “bijna”, lol…. verdiende een paar tientjes per maand met adsense reklame en toen kwam google met al die updates en crushte mn sites volledig vanwege het gebruik van PBN’s sinds october 2014 heb ik toen een nieuwe site gebouwt en die monetize ik met Amazon associates ( verdien ik op t moment zon 600 p maand mee en is stijgende 🙂 ) Spencer is echter iemand die op allerlei manieren geld op internet probeert te verdienen en zo kreeg ik via zijn blog ook allerlei podcasts over FBA om me oren en nu ga ik dat dus ook maar proberen,

    Mijn product is 4 dollar inclusief logo en verpakking naar mijn wens ( voor ik de chineze supplier emailde stond t product voor 1-2 dollar op Alibaba. is uiteindelijk dus verdubbeld) ik heb er 300 van besteld en ze zijn klein en heel licht, ( ik verwacht dat het in 2 dozen past en bij elkaar nog geen 10 kilo weegt.

    Ik heb Forestshipping ge emailt voor een prijsopgave en wat ik nu begrijp is dat ondanks dat een verzending bv 10 kg is de minimale shipment voor 50kg is en dat dan tegen ongeveer 6 dollar per kg (mijn aanvraag was voor verzending per vliegtuig))

    Dit betekent dus dat de minimale verzendkosten door Forest per vliegtuig zon 300 dollar kost (50 kg maal 6 dollar) ook al weegt je bestelling maar 1 ons, bij wijze van spreken…

    Heb jij of iemand anders hier een prijsopgave bij een verzendservice gevraagd en is dat vergelijkbaar qua prijs of heeft iemand een suggestie voor een specifieke logistieke dienst? Alles info hierover is welkom omdat dit nu de fase is waar ik zit op het moment,….

    Dan nog even over het sellersaccount, heb je een nederlands KvK nummer gebruikt voor de aanmelding op Amazon FBA? en was dat dan voor de UK versie of misschien ook de Amerikaanse?

    Ik hoop dat deze case study een goede leidraad gaat worden voor ons Nederlanders die Amazon FBA gaan uitproberen,….. in combinatie met ervaringen van anderen hier in de comments…

    May the force be with us,…. lol

    • Bas

      Ja, ik volg Spencer zijn blog ook al lange tijd. Heb zelf ook een paar niche sites gehad, maar dat was niks voor mij. Heb er momenteel nog één die alleen op SEO draait en waar ik alle artikelen uitbesteed. Geen groot verdiener in ieder geval.

      Ik wist niet dat er een minimum was bij Forest shipping. Heb je ook bij je supplier gevraagd of ze ervaring hebben Amazon FBA en het eventueel kunnen regelen?

      Ik heb mijn Nederlandse KvK nummer gebruikt ja en mij aangemeld bij Amazon UK, maar ik verwacht dat je deze ook bij de Amerikaanse kan gebruiken.

      Ik ben ook een Skype groep gestart dus als je wilt joinen laat even je Skype id weten.

  4. mario

    Hey Bas.

    Ik lees net op je blog dat je ook nog poker “gek” geweest bent,.. of misschien nog wel bent…
    Hebben we dat ook in gemeenschap. ik heb een jaar of 6 bijna ALEEN MAAR gepokert. ik was n stukje meubilair in het holland casino en als ik daar niet zat was ik online te vinden.

    Ben inmiddels gestopt, speel af en toe nog wel eens n toernooitje online maar niet meer elke dag tot diep in de nacht… volgens de online stats heb ik ruim 3000 toernooitjes online gespeeld en heb ik daar zon 33000 dollar winst aan overgehouden, dat komt ruwweg neer op een winst van 10 dollar per toernooi en een toernooi duurt gemiddeld 2 a 3 uur.. kortom bij mcdonalds verdien je meer per uur (in mijn geval dan) cashgames ben ik slecht in,… daar heb ik alleen maar geld mee verloren.

    hoe dan ook,… geld online verdienen is de nieuwe route,…… Stuk minder stressvol ook.

    • Bas

      Ik heb ook zo’n 5-6 jaar fulltime gespeelt. Maar speelde vooral online mid en highstakes cashgames.

      Ja, cash en MTT zijn wel iets anders, heel veel pro MTT spelers had ik graag aan mijn tafel omdat ze zich niet goed kunnen aanpassen aan cash tafels. Persoonlijk denk ik ook dat het niveau op de cashtafels een stuk hoger is dan bij MTT.

      Speelde op zondag wel regelmatig MTT en ook wat live toernooien in binnen- en buitenland.

      Ja, poker kan redelijk stressvol zijn en je moet er echt een goede mindset voor hebben. Vond het ook tijd voor wat anders en de downswings (en stress) zal ik ook zeker niet missen. Internet marketing is inderdaad heel wat minder stressvol.

  5. Danique

    Is t misschien een idee om een Skype groep op te zetten om vragen / tips uit te wisselen? Ik zie nu al dat we met z’n 3en zijn, en ongetwijfeld meer mensen die later kunnen aansluiten

  6. mario

    Hoi, daar was ik weer, Ik heb eerlijk gezegd nog nooit skype gebruikt voor wat dan ook, hier in de comments is mij ook prima,

    Ik heb inmiddels uitgevonden dat Forest shipping inderdaad alles uit handen neemt voor je, ze halen het voor je op bij de chineze supplier (fabriek), vervoeren het per boot of vliegtuig naar de us, betalen de import douanekosten en btw, plakken nieuwe labels voor je op de verzending ( de Amazon, FBA labels) en bezorgen het bij de corrensponderende warehouses van Amazon.
    Je krijgt van hun dan 1 rekening waar alle kosten opstaan en die betaal je dan. supereasy dus

    Waar ik nu mee worstel is de bedrijfsnaam die ik wil gaan voeren. Ik vraag me af in hoeverre die uniek moet zijn ten opzichte van bestaande bedrijfsnamen in het buitenland en dan met name de US aangezien ik daar ga verkopen. Wat ik tot nu toe heb kunnen uitvinden is dat elke staat in de US zijn eigen beleid heeft en dat zolang een bepaalde bedrijfsnaam binnen een staat nog niet door iemand anders is geregistreerd bij de KvK van die staat je de naam mag nemen ongeacht of die in een andere staat al wel in gebruik is.

    Ik moet me nog steeds inschrijven in nederland (KvK) en neem aan dat dat de enigste plek is waar ik me in hoef te schrijven ook al ge ik verkopen in de US,….. iemand van jullie enig idee of dat ook zo is? Mijn grootste vraag is wat er gebeurt als mijn producten via Amazon in bepaalde staten verkocht gaan worden waar mijn merknaam mogelijk al bestaat,

    Ik ga v d week even langs de KvK in de hoop dat zij er wat over kunnen vertellen maar misschien dat iemand hier ook zijn gedachten wil delen, hoe meer opinies hoe beter right….

    • Bas

      Late reactie maar zit midden in een verhuizing en ben ook nog weekje naar Dubai geweest dus weinig tijd 🙂

      Wat betreft de merknaam, zou ik vooral kijken of de .com vrij is. Is dat het geval verwacht ik niet dat er echte en serieus bedrijf in Amerika actief is.

      Verder weet ik ook nog niet hoe dit precies zit. Ik zou wel checken of het merk geen trademark is maar neem aan dat dat bijna nooit is wanneer de .com nog beschikbaar is.

      Ja, het lijkt me wel dat je je sowieso moet inschrijven bij de KvK. Zij zullen het dan ook doorgeven aan de belastingdienst en krijg je ook een BTW nummer mee.

  7. mario

    Nou, ik ben vandaag bij de KvK geweest en zij weten,…. net zoveel als mij….. Misschien zus, misschien zo. Ik had de hoop dat hun zwart op wit konden zeggen het zit zo,.. punt.

    niet dus

    Wat ik wel heb begrepen is dat ik me alleen hier in Nederland hoef in the schrijven bij de KvK omdat ik volgens hun op geen enkel moment van het verkoopproces in het buitenland aanwezig zal zijn maar ook daar twijfel ik zelf nog aan. Volgens mij gelden er bij deze speciale manier van verkopen (Amazon FBA) regels waarbij van toepassing is dat je een fysieke aanwezigheid in dat land hebt door vooraad van je spullen daar op een adres te hebben ( ook al is het in een pand van Amazon)

    Dit kan echter ook alleen van toepassing zijn op de amerikaanse sales tax, ik ga dit nu nog verder onderzoeken,….

    mochr er iemand zijn die hier meer duidelijkheid over kan verschaffen, ik hoor het graag……

    Ok tot zover weer,….

    • Bas

      Wanneer je in Engeland (voorbeeld) verkoopt moet je je ook aanmelden bij de Engelse belastingdienst volgens mij. Doordat je vanuit Engeland verstuurd ben je dus verplicht om Engelse BTW te rekenen. Ook als je aan Nederlanders verkoopt.

      In Amerika ligt het nog wat ingewikkelder omdat iedere staat zijn eigen regels heeft. Daarnaast moet je dan ook weten in welke staat jou voorraad aanwezig is volgens mij. http://www.taxjar.com/ is een tool die daarbij kan helpen.

      Ik zou in dat geval wel even met een belastingdeskundige praten hoe het nu precies zit.

      Dit gaat dus alleen over VAT (of sales tax in Amerika). Je andere bedrijfsbelastingen dien je in Nederland te betalen.

  8. mario

    Even een update, ik heb met verschillende mensen van de nederlandse belastinfdienst gesproken, inclusief een afdeing gespecialiseerd in buitenlandse belastingen. Eerst iemand van de omzetbelasting, oftewel BTW en die verzekerde mij dat er iig geen cent BTW afgedragen hoeft te worden in nederland over verkopen over de grens ook al bevind je je als verkoper wel in nederland,… de buitenlandse btw genaamd ,vat of sales tax dient in het betreffende land WEL betaald te worden en is in tegenstelling tot nederlandse BTW niet terug te vorderen ( geen doorschuifsysteem daar) je kunt wel de betaalde vat of sales tax opvoeren als kosten uiteraard zodat het iig van je inkomsten afgaat want inkomsten belasting dien je wel in nederland te betalen.

    in mijn geval moet ik idd sales taxes per staat betalen en ook per staat een belasting nummer aanvragen zodat amazon dat voor mij via dat nummer kan afdragen. (is een optie in het sellers account om dat tegen een fee door amazon te laten afhandelen)
    Spencer Haws van niche pursuits beweerd dat de koper van je product de sales tax zelf betaald bovenop de verkoopprijs die je insteld voor je product dus ik ga er van uit dat ik dat niet in hoef te calculeren op mijn marges.

    Ook heb ik begrepen dat er echt een heleboel mensen zijn die het hele sales tax verhaal links laten liggen en nu na een aantal jaar
    fba verkoop pas de belasting nummer inschrijvingen per staat aan het regelen zijn.

    Dit is ook de route die ik ga nemen, eerst maar eens kijken of het een beetje wil lukken met de verkoop en logistiek voor ik het mezelf moeilijker ga maken dan het al is. ( niet dat het echt moeilijk is maar ik heb ook nog websites waar ik content voor schrijf en seo marketing voor doe)

    Ik heb inmiddels een paar samples van mijn product besteld en betaald waar als het goed is mijn logo opstaat zodat ik er gelijk foto’s van kan nemen voor mn listing zometeen

    OK tot zover weer,

    Heeft 1 van jullie de samples al binnen of misschien al producten live op Amazon?

    .

    • Bas

      Thanks voor de informatie! Ik dacht idd dat het ook zo ging qua BTW dus dan zal dat wel juist zijn.

      Ik wist niet dat je daar BTW niet kan verrekenen. Hoe zit het met bijv invoertax/VAT die je betaald als je spullen het land in komen? Niet terug te vragen dus? Zorgt dus voor een hogere landing prijs per product.

      Heb idd het idee dat veel mensen niet naar VAT/sales tax kijken. Maar goed, kan je problemen opleveren in de toekomst. Ik weet niet wat het beste is. Ik zelf ga in Engeland beginnen denk ik, dan heb ik alleen te maken met 20% VAT volgens mij. Is iets simpeler dan in de US.

      Heb je de samples al ontvangen?

      Ik heb momenteel weinig tijd (in verhuizing en nog hoop andere dingen) anders had ik er een post over getypt.

      Maar heb ook mijn sample ontvangen van 1 product. Waar ik al verschillende dingen aan heb laten veranderen. Hebben vandaag de laatste wijzingen besproken. Maar dan wil ik deze wel gaan bestellen. Minimale order is 500 stuks. In de fitness niche, dus hoop het nog voor black friday/kerst er op te hebben, januari is daarnaast ook een hele goede maand voor de fitness niche. Oktober is denk ik 1 van de minste maanden.

      Product heeft heel veel competitie in de US. Maar verwacht in de UK het ook goed te kunnen verkopen.

      Persoonlijk denk ik wel dat dit 1 van de betere producten dan op de markt is. Heb hem zelf getest en ben er erg blij mee. Lijkt ook erg goede kwaliteit. Er worden al soort gelijke verkocht in de US, met vrijwel alleen goede recensies. Uiteindelijk wil ik dan het product in alle europese landen gaan verkopen.

      Daarnaast tijdens mijn research nog een ander product tegen gekomen en heb vorige week aanbetaling gedaan voor 500 stuks. Deze zal ik in eerste instantie alleen in Nederland gaan verkopen. Ook heel veel competitie in de US (te veel), maar uiteindelijk misschien ook iets om te verkopen op Amazon Europa.

  9. Danique

    Al een tijdje geen update, zijn jullie samples al binnen?

  10. Danique

    Edit, zie nu je reactie, en je samples zijn binnen, goed om te horen!

  11. Mario

    Hoi Bas en Danique,

    De importkosten en btw bij invoer zijn niet te verekenen in de US maar zoals ik al zei wel op te voeren als kosten zoals de shipping en inkoopkosten, word 1 hoop dus eigenlijk. In de UK hebben ze wellicht wel een “doorschuifsysteem”zoals we dat hier in nederland kennen,…. geen idee eigenlijk.
    Voordeel van de US ten opzichte van de UK is de lagere BTW die daar gehanteerd word, de sales tax in Amerika verschilt per staat maar is gemiddeld 8 a 9 procent terwijl de VAT in de UK 20% is?

    Ik ben op het moment bezig met een EIN Number te verkrijgen om het Sellers account op te zetten, iemand nog tips in die richting.?

  12. Bas

    Lees dit artikel even:
    http://www.cpamarketing.nl/aanvraag-w8ben-formulier/

    Ook de site waar ik naar verwijs, voor de aanvraag van je EIN.

    Ja, in de UK is het 20%.

    Ik heb deze week ook de aanbetaling gedaan voor mijn eerste FBA product. Ga volgende week beginnen met het maken van een listing en wat andere dingen uitzoeken.

  13. mario

    Je had er dus een artikel over geschreven,…. lol ik kwam je artikel erover ook tegen in google, weet niet meer welke search query maar je stond bovenaan 🙂

    Succes met het maken van je listing, heb je foto’s gemaakt van je sample(s)? Ik ga daar over een paar dagen ook aan beginnen,,,,

  14. maaike

    Hallo allen, goh, wat boeiend om te lezen, ben zelf ook aan het inlezen over het hoe/wat, maar ik vind het nogal een gedoe hoor, pfff…
    nu jullie zo’n 2 jaar verder zijn, mag ik vragen of het al ‘de moeite waard’ is geweest voor jullie?

  15. Brendan

    Hallo,

    Ik zojuist een FBA cursus afgerond van Tanner J Fox, alleen deze cursus is gericht op het verkopen op de US Marketplace. Ik heb wat vragen over het verkopen op de UK Marketplace. Zou één van jullie mij misschien kunnen helpen?

    Met vriendelijke groet,

    Brendan Tomasi

  16. Herman

    Hallo,

    Ik wil binnenkomt beginnen met Amazon FBA in de US, ik ben op dit moment nog aan het uitzoeken hoet het precies zit met TAX in de gelegen staten in de US. Dit is inderdaad per staat weer verschillend. Zouden we een WhatsApp groep aan kunnen maken met mensen die ook Amazon FBA willen gaan doen in US? In deze WhatsApp groep kunnen we elkaar misschien helpen en van elkaar wijzer worden. Hoor graag van jullie?

  17. Herman

    Hallo,

    Ik wil binnenkomt beginnen met Amazon FBA in de US, ik ben op dit moment nog aan het uitzoeken hoet het precies zit met TAX in de gelegen staten in de US. Dit is inderdaad per staat weer verschillend.

    Zouden we een WhatsApp groep aan kunnen maken met mensen die ook Amazon FBA willen gaan doen gelegen in de US? In deze WhatsApp groep kunnen we elkaar misschien helpen en van elkaar wijzer leren. Hoor graag van jullie?

  18. Bas

    Voor de US zou ik kijken naar https://www.taxjar.com/

  19. Jan

    Hallo,

    In oktober 2017 hoorde ik voor het eerst over FBA en was vrijwel direct getriggerd om uit te zoeken of dit ook wat voor mij zou kunnen zijn. Inmiddels ben ik er achter dat dit precies is waar ik naar op zoek was, namelijk een (relatief) passief inkomen opbouwen naast mijn eigen werk. Ik herken wat hierboven door Mario is gezegd. Internet staat vol van uitleg over FBA maar het goed opzetten van de bedrijfskant (met alle wetten en regels) daar is vrijwel niets over te vinden. Daarom ben ik heel blij dat ik via zoeken op deze site terecht ben gekomen.

    Vanaf oktober heb ik een stappenplan en tijdspad gemaakt. In de maand april wil ik mijn eerste product live hebben. Ik heb meerdere keren contact gehad met de KvK, de RVO en de belastingdienst. Volgende week heb ik een afspraak met mijn boekhouder (ik ben al zelfstandig ondernemer). Het is me duidelijk dat zelfs de KvK weinig know how heeft als je het hebt over internationaal goederen verkopen die niet in Nederland opgeslagen liggen.

    Ik heb nog een aantal vragen/onzekerheden die ik graag duidelijk wil hebben voordat ik met mijn boekhouder in gesprek ga:

    1. De transporteur die kan alle invoer- en douanebetalingen voor zijn rekening nemen als ik daar voor kies? Dus een bedrag voor vervoer en invoer?
    2. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het werkt met de sales taxes. Klopt het dat de productprijs op Amazon inclusief die tax is? Ik moet die tax afdragen in de VS? Dit gaat dus direct af van je winst? Daar hoor ik de FBA guru’s op Youtube namelijk nauwelijks over.
    3. Hoe factureer je naar elke koper individueel?
    4. De inkomstenbelasting is puur voor Nederland!?
    5. Mis ik nog iets aan de kant van douane/belasting/wet- en regelgeving?

    Alvast dank voor de reactie!

    Vriendelijke groet,
    Jan

    • Bas

      Hey Jan,

      Lastige vragen en die kan je het beste bij een expert leggen. Kvk weet hiet idd vrij weinig van.

      Zoek een goede partij die je logistieke gedeelte kan regelen die weten er verder ook meer over.

      1. Invoerrechten en BTW betaal je vaak in het land waar je het importeert. Dus dit is in jouw geval nooit Nederland. Regels per land verschillen. Ik importeer niet naar Amerika dus weet niet precies hoe het daar geregeld is.
      2. Verkoopprijs op Amazon is idd inclusief BTW of sales tax. In Amerika heb je idd sales tax en dit verschilt weer per staat, wat je waar moet afdragen ligt er aan waar je voorraad ligt. Wederom vrij complex, ik weet taxjar.com je er bij kan helpen, maar heb er zelf geen ervaring mee.
      3. Amazon regelt de betalingen. Voor mijn eigen boekhouding maak ik zelf een verzamelfactuur met alle verkopen/ refunds enzo van die maand.
      4. Ja, inkomstenbelasting betaal je alleen in Nederland (als je hier gevestigd bent)
      5. Niet dat ik zo weet, maar wel aan te raden om met een expert hier over te praten. Wellicht weet je boekhouder hier ook wel het een en ander over.

      Gr. Bas

    • Gaby

      Hoi Jan,

      Ook ik ben het een en ander aan het uitzoeken over het verkopen via FBA us..
      Toevallig al antwoord op je vragen gekregen?
      Ik heb namelijk precies dezelfde.

      Vriendelijke groet,
      Gaby

  20. Daan

    Beste lezers,

    Ook ik heb me verdiept in het FBA principe, het heeft mijn aandacht echt getrokken en heb me er de afgelopen tijd erg veel in verdiept. Ik Wil me gaan richten op Amazon UK. Iemand hier ervaring mee? Zo ja dan hoor ik het heel graag.

    Het BTW verhaal klinkt voor mij ook lastig terwijl dit volgens mij niet zo hoeft te zijn. Hoe ervaren jullie dit?

    Ik hoor het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Daan

    • Bas

      Wat vind je lastig?

      Het is beter om met een expert te praten.

      Maar als je voorraad in de UK ligt, dien je ook hun BTW te rekenen en daar af te dragen.

      Ligt je voorraad in Nederland dan is het Nederlandse BTW (tot de drempelbedragen) als je aan particulieren verkoopt.

      Welke BTW je moet rekenen ligt er dus aan waar je voorraad ligt.

      • Daan

        Dag Bas,

        Bedankt voor je snelle reactie, ik vind het lastig op het gebied van VAT; ik heb begrepen dat ik een engels btw nummer aan moet vragen.

        Als je helemaal nieuw bent hierin dan lijken deze stappen best heftig; denk aan KvK, VAT, vervoer regelen en personal labelen.

        Ken jij een expert van wie ik kan leren hoe te beginnen?

        Ik hoor het graag.

        Met vriendelijke groet,

        Daan

        • Bas

          Ja, zijn best wat dingen wat je moet uitzoeken in het begin.
          Maar het is niet erg om fouten te maken 🙂

          Maak het ook niet moeilijker dan het is in het begin.

          Het is prima ook om zonder eigen merk te beginnen en gewoon wat producten te testen. Als het verkoopt kan je vervolgens gaan kijken om een eigen merk op te starten.

          Inschrijven KVK is niet zo lastig, gewoon afspraak maken en word allemaal geregeld.

          Aanmelden BTW/VAT in Engeland kan gewoon online.

          Vracht gewoon uitbesteden aan een bedrijf die er ervaring mee heeft. Via boot gebruik ik Freight Hero.nl. Via Air vaak via leverancier zelf.

          • Michèl

            Hoi Bas,

            Ik ben bezig om FBA voor Amazon UK op te zetten en voor ik voorraad kan opsturen moet ik een VAT nummer hebben. Voor zover ik heb kunnen achterhalen kun je pas een VAT nummer krijgen als je een bedrijf in Engeland hebt, inclusief adres en bankrekening.

            Wat is jouw mening daarover? Heb jij hier ervaring mee?

            Met vriendelijke groet,

            Michèl

  21. Bas

    Nee, je hoeft geen adres of bedrijf in Engeland te hebben.

    Mijn bedrijf staat gewoon in Nederland ingeschreven.

    Hier kan je meer info vinden:
    https://www.gov.uk/vat-registration/how-to-register

    Daar dien je je ook aan te melden.

    Je bedrijf moet wel ingeschreven staan, maar dat mag gewoon in Nederland. En is ook het meest voor de hand liggende voor de meeste.

    • Michèl

      Dank je wel voor je reactie, Bas!

      Het is wel zo dat je met een Nederlands bedrijf direct VAT over je verkopen moet afdragen aan de HMRC toch?

      Vandaar dat ik ook naar de optie keek om een Ltd in Engeland op te richten, inclusief Engels adres en bankrekening. Er zijn bedrijven die dit voor je kunnen regelen heb ik begrepen. In dat geval hoef je geen VAT af te dragen als je omzet onder de £85.000 blijft.

      Zou dat een verstandige keuze zijn, Bas? Ik heb op dit moment nog geen bedrijf ingeschreven en kan nog alle kanten op.

      Veel dank voor je reactie weer!

      Met vriendelijke groet,

      Michèl

      • Bas

        Als Nederlands bedrijf moet dat inderdaad direct.

        Wat je zegt is inderdaad een optie zover ik weet. Maar dat doe ik zelf niet dus kan ik niet echt advies overgeven.

        Echt over zulke zaken kan je beter even met een expert praten dan heb je het ook duidelijk en kan je een hoop geld besparen.

        • Michèl

          Hoi Bas,

          Bedankt weer voor je supper snelle reactie! En ik ben het met je eens om hierover met een expert te praten. Die heb ik tot op heden nog niet gevonden 🙂

          Maar nogmaals bedankt, Bas.

          Groeten,

          Michèl

  22. Nando

    Ik ben student en ik omdat het studentenleven redelijk wat geld kost zonder dat je echt tijd hebt om veel te werken ben ik al een tijdje serieus opzoek naar andere manieren om geld te verdienen dan met het bijbaantje die ik nu heb.

    In eerste instantie zat ik te denken aan een webshop. Maar tijdens mijn onderzoek hiernaar kwam ik al snel bij FBA. Dit leek mij echter een erg interessante manier om een online onderneming te starten.

    Ik sta helemaal in het begin van het process en ik zit met een aantal vragen.

    Is het mogelijk om onderzoek te doen op Amazon (over resultaten van andere verkopers etc.) zonder tools die geld kosten?

    Hoe laat je je product private labelen? Door de leverancier zelf?

    Is het verstandig om mij al in te schrijven bij de kvk? Of is het verstandig om eerst alles te regelen?

    Ik ben van plan om in Duitslands mijn verkoop te starten. Moet ik mij daar dan ook inschrijven en hoe zit dat met de btw die daar afgedragen moet worden?

    Het zou super zijn als iemand mijn vragen ou kunnen beantwoorden!

    • Bas

      Ja kan gewoon zelf de bestsellers lijsten bekijken, zo kan je zien wat veel verkoopt. Ook kan je kijken na het aantal reviews een product heeft. Exacte cijfers heb je dan natuurlijk niet.

      Daarbij ook kosten zijn tools zoals ASINspecter heel handig en bespaard het gewoon heel erg veel tijd. Voor meer info over de tool kan je hier kijken:
      https://www.cpamarketing.nl/hoe-vind-je-een-winstgevend-pl-product/

      Je eigen logo erop laten zetten kan bij de meeste leveranciers ja. Maar vaak zit hier wel een minimale afname aan bijv. 500 stuks.

      Ja, is vaak wel nodig om je in te schrijven. Ook voor kosten die je maakt waar BTW op zet kan je dan terug vragen. Daarnaast als in Duitsland gaat verkopen heb je een BTW nummer nodig daar en zal je bedrijf ingeschreven moeten zijn.

      • Nando

        Bedankt voor de snelle reactie! Ik denk dat ik hier wel even mee uit de voeten kan. Ik heb al wel een paar potentiële producten. Eerst maar eens goed onderzoek doen naar deze producten. Als ik denk dat ik een goed product idee heb dan schrijf ik me gewoon maar in bij de kvk.

        • Bas

          Idd, gewoon aan de gang gaan. Gaande weg leer je het meeste.

          Je hoeft ook niet meteen je eigen merk eronder te hangen. Kan ook gewoon product pakken en kijken of je het kan verkopen. En als tweede stap een eigen merk bouwen.

          • Nando

            Volgende week heb ik een gesprek bij de kvk. Daarna nog uitzoeken hoe ik me in duitsland in moet schrijven. Als dat gedaan is kan ik dus leveranciers gaan benaderen als ik het goed begrijp? Of moet ik eerst nog dingen regelen met de belasting?

  23. Bas

    Ik zou je aanraden om met een expert te praten dat ben ik niet.

    Maar als je bij KVK inschrijft krijg je ook direct een Nederlands BTW nummer.

    Maar leg je je voorraad in Duitsland zal je ook een Duits BTW nummer moeten aanvragen en daar BTW afdragen. Dit nummer heb je nodig voor je gaat verkopen.

    Maar je kan wel al wel samples aanvragen bijv zolang je nog niks verkoopt daar.

    • Nando

      Dan ga ik even kijken of ik iemand kan vinden die daar verstand van heeft. En inderdaad slim om alvast sample aan te vragen.

  24. Bram

    Hallo,

    Ik ben al een tijdje aan het kijken naar manieren om online geld te verdienen, ik weet dat hierbij ook zeker veel werk komt kijken. Hierbij ben ik uitgekomen bij het gebruikmaken van de verkoop via externe verkoopplatformen zoals amazon en bol.com en het opzetten van een blog waarbij ik veel nuttige content wil plaatsen om bezoeker te trekken en vervolgens door middel van affiliate links geld verdienen.

    Zelf ben een student en studeer ICT & Media Design dus de branding e.d. is voor mij geen probleem, echter heb ik 0 verstand van de belangstinszaken. Het verkopen via externe verkoopplatformen trekt mij het meeste. Waar kan ik het beste beginnen met onderzoeken en hoe kom ik erachter wat er allemaal bij komt kijken?

    Groet,
    Bram

    • Bas

      Blijft lastig onderwerp, het beste is om met een expert te praten.

      Voor bol.com is het natuurlijk wat makkelijker omdat het in Nederland is en gewoon de Nederlandse regels gelden die makkelijk te vinden zijn.

      Voor buitenland word het complexer als je voorraad in dat land ligt.

      Via Google kan je wel het 1 en ander vinden ook bij de help files van Amazon. Maar beste is toch iemand naar jouw specifieke situatie te laten kijken.

      Maar blog + eigen producten is wel wat ik zou aanraden.

      • Bram

        Het buitenland lijkt mij inderdaad complexer maar via bol.com zal mijn markt niet groot genoeg zijn ben ik bang. Wat is de reden waarom jij blog met eigen product aanbeveelt? Ook heb ik gekeken naar print on demand maar ik wil niet gelijk beginnen met 3 verschillende dingen. Mijn hoofdvraag is waarom een blog (en wat bedoel je precies met eigen producten?) producten uit china private-labelen of producten op basis van affiliate links?

  25. Bas

    Laat ik voorop stellen dat er geen beste manier is.

    Zijn echt zoveel manieren en allemaal hebben ze hun voor en nadelen.

    Ik bouw een blog naast mijn webshop + externe verkoopplatforms omdat je zo echt iets opbouwt voor je eigen.

    Ik haal sales uit FB, Adwords, Shopping, email en dan externe verkoopplatforms. Als je ooit je merk wil verkopen heeft het wat meer waarde als je ook veel sales zelf haalt en dus ook echt data hebt met kopers.

    Die heb je niet bij externe verkoopplatformen.

    Blog werkt goed om organisch verkeer te krijgen en autoriteit op te bouwen. Daarnaast promoot ik naast mijn eigen producten ook andermans producten via affiliate marketing. Zo heb je meer een totaal pakket en is het ook wat stabieler.

    Maar goed, is niet iets wat je per se moet doen, moet zelf kijken wat je wilt en wat goed voor je werkt.

Geef een reactie

Thema door Anders Norén

Leer gratis in 7 dagen hoe je meer dan €274 per dag kan verdienen!

 

Download tijdelijk gratis de 7 daagse PPV cursus (speciaal voor beginners).

Vul hieronder je email adres in.

You have Successfully Subscribed!

Leer gratis in 7 dagen hoe je meer dan €274 per dag kan verdienen!

 

Download tijdelijk gratis de 7 daagse PPV cursus (speciaal voor beginners).

Vul hieronder je email adres in.

You have Successfully Subscribed!

Leer gratis in 7 dagen hoe je meer dan €274 per dag kan verdienen!

 

Download tijdelijk gratis de 7 daagse PPV cursus (speciaal voor beginners).

Vul hieronder je email adres in.

You have Successfully Subscribed!