In deze Boloo review bespreek ik één van de populairste tools voor verkopers op Bol. Door de toenemende populariteit van verkopen op Bol zijn er steeds meer tools gekomen. Maar welke heb jij nodig?
De afgelopen 4 maanden heb ik Boloo uitgebreid getest. Je vind het allemaal in deze review.
Wil je gelijk meekijken binnen de software?
Maak dan een gratis account aan bij Boloo (7 dagen gratis).
Inhoudsopgave
Dashboard Boloo
Wanneer je inlogt en je hebt je Bol account gekoppeld dan zullen alle bestellingen worden ingeladen.
Dit koppelen werkte allemaal prima. Het kost wel even tijd voordat het is ingeladen, maar daar hoef je zelf niks voor te doen.
Op je dashboard krijg je direct inzicht in zaken als je “omzet”, kosten, winst en je bestellingen.
Dit kan je dan nog filteren op een zelfgekozen tijdsframe. Ook kan je zo makkelijk zien of je omzet/winst is gestegen of gedaald vergeleken met de periode ervoor.
In onderstaand voorbeeld heb ik 1 juli t/m 31 juli gekozen. De data eronder is dus een vergelijking met de 31 dagen ervoor (31 mei t/m 30 juni).
Let op: mijn winst klopt sowieso niet want ik heb mijn productkosten niet ingevuld op Boloo. Ik leg later nog uit waarom.
Hoe accuraat zijn deze gegevens?
Bij Bol kan je een specificatie downloaden per maand. Dus laten we die van juli er eens langs leggen.
Bij verkopen zien we een verschil van € 793.66 (€ 24579.22 vs € 23785.56)
In deze periode had ik 37 retouren en Boloo geeft er 30 aan, dat zijn er toch 19% minder.
Aantal producten verkochten zijn er 673 en bij Boloo zie ik er 650 (3.4% verschil).
Dus er lijken toch wel wat verschillen te zitten.
Wellicht heeft het te maken dat Bol en Boloo op een andere manier de verkoopdatum bepalen. Het grote verschil in retouren is wel erg vreemd.
Maar om een snel inzicht te krijgen hoe je er ongeveer voor staat is Boloo wel erg handig.
Ook kan je filteren op alleen België en in de gaten houden of je al in de buurt komt van het drempelbedrag afstandsverkopen (vanaf € 35.000 leveringen aan Belgische klanten dien je Belgische BTW te rekenen en af te dragen).
Ik persoonlijk gebruik deze functie niet heel veel.
Verder mist er ook een functie wat echt goed inzicht geeft in je cijfers zoals ze dat bij FiveX hebben.
Boloo Chrome Extensie
Boloo heeft een eigen Chrome extensie waarmee het heel makkelijk is om direct op Bol te zien hoeveel een product verkocht wordt.
Hiervoor moet het product wel al door iemand getracked worden. Maar de meeste populaire producten zijn direct te zien.
Als we bijvoorbeeld zoeken op ‘knoflookpers’ zien we de volgende informatie.
Deze informatie wordt gehaald uit de database van Bol zelf. Je kan het zelf ook vinden in je zakelijk verkopen account onder Bol.com zoektrends.
Geen nieuwe geheime informatie dus maar wel heel handig om het direct te kunnen zien. Zeker een time-saver.
Maar het mooiste vind ik zelf dat je direct inzicht krijgt in de sales van de producten op Bol.
Je ziet hoeveel ze er de afgelopen maand hebben verkocht, laatste 3 maanden en over een jaar.
Ook zie je hun “omzet” (later daarover meer).
Wil je een product in de gaten houden dan kan je hem direct tracken. Binnen Boloo kan je verschillende groepen aanmaken waar je producten kan plaatsen.
In dit voorbeeld heet mijn groep Diversen. Maar ik heb ook groepen voor de zomer, winter en specifieke productentypes die ik wil volgen.
Dit kan je zelf allemaal aanmaken en indelen.
Ik vind dit 1 van de mooiste functies binnen Boloo.
Toch mis ik wel een functie dat je makkelijk de gehele eerste pagina in een overzicht kan krijgen en kan exporteren. Nu moet ik handmatig de data overnemen in Excel.
Amazon research tools als Junglescout, Helium10 of ASINspector doen dat nog iets beter vind ik.
Toch vind ik deze functie heel waardevol.
Zelf direct de sales zien van andere verkopers? Meld je nu aan!
Keyword Verkenner
Een andere tool die binnen Boloo zit is de keyword verkenner.
Als we weer zoeken op ‘knoflookpers’ zien we wel andere cijfers dan op Bol.
Dit is dus ook niet het zoekvolume op Bol maar op Google.
Persoonlijk vind ik de zoekvolume op Bol interessanter maar wat extra informatie is natuurlijk altijd welkom.
Ook kan je soms wat ideeën opdoen bij de gerelateerde zoekwoorden. Bijvoorbeeld keywords die je in je titel kan zetten zoals RVS.
Ook schijnen mensen een knoflookpers te willen waarmee je plakjes kan maken. Dat is zeker handig want ik zit ook altijd te kutten met een mes dan. Mijn pers kan ook geen plakjes. Goed om te weten ik niet de enige ben.
Waar Boloo deze informatie vandaan haalt weet ik niet. Maar het komt wel exact overeen met mijn favoriete keyword tool KWFinder.
Dus ik neem aan dat dit verder allemaal wel klopt. Op zich een handig functie als je wat meer inzicht wilt in de zoekwoorden.
E-mailcampagnes
Een hele mooie functie vind ik de e-mail campagnes binnen Boloo.
Deze functie stuurt automatisch een email naar al je klanten. Wanneer ze dit doen kan je zelf instellen.
Bijvoorbeeld 3 dagen na levering. Of juist een mailtje als iemand wat retour stuurt. Ook direct bij de bestelling zou je extra informatie kunnen sturen.
Ik laat vaak pas een mail versturen bij aflevering.
In deze mail geef ik ze tips over het product dat ze gekocht hebben. Je kan dus per product of per productsoort aparte mailtjes laten versturen.
Op het einde vraag ik ze om een review achter te laten bij het product.
Ik heb nog niet echt het idee dat het voor heel veel meer reviews zorgen.
Dat had ik namelijk wel verwacht.
Zeker gezien het een open ratio heeft van 75%, tenminste als deze statistiek klopt.
Toch krijg ik wel eens een review dat ze blij zijn met de tips, dus ik laat ze gewoon aanstaan (en 1 boze email).
Niche Detector
Met de niche detector kan je binnen een categorie producten gaan vinden.
Hierbij kan je gebruik maken van verschillende filters.
Hier zit ook een bug want als ik selecteer 0 tot 1 verkopers, dan krijg ik niks te zien. Terwijl er zat producten zijn met maar 1 verkoper. Je moet het in dit geval op 2 zetten.
Hoe de populariteit en potentiescore worden berekend staat verder nergens uitgelegd.
Bij de potentie werd alleen verteld als er een product goed verkoopt en hij heeft een lange levertijd, dan heeft ie veel potentie. Maar daar bleef het bij.
Maar is wel handig om zo door de categorieën te gaan en te filteren op producten die bijvoorbeeld in een bepaalde prijsklasse vallen.
Gratis Boloo Blueprint Cursus
Veel van de marketing van Boloo gaat over de “gratis” cursus. Maar het zit natuurlijk gewoon in abbo kosten verwerkt.
Wel kan je Boloo gratis 7 dagen uitproberen en in die periode kan je de cursus ook gewoon bekijken.
Ze hebben een uitgebreide cursus voor beginners, deze heb ik niet bekeken. Ik verkocht al enkele jaren voordat Boloo begon.
Als ik de blueprint cursus van Skah (oprichter Boloo) bekijk dan lijkt het een vrij complete cursus.
Onderdelen die behandeld worden zijn:
- Hoe het Bol platform werkt
- Hoe je winstgevende producten kan ontdekken
- Hoe je producten inkoopt
- Wat informatie over branding en private labelen
- Het opschalen van je business
Je hebt echter geen optie om vragen te stellen bij de video’s. Iets wat een cursus, zeker voor beginners, wel een stuk waardevoller zou kunnen maken.
Maar ik denk dat je hier een prima cursus hebt om een goede basis te leggen. De cursus wordt door Skah van Bijnen gegeven en is direct na aanmelden te bekijken.
Het is een stap-voor-stap videotraining van meer dan 20 uur. Ben je een beginner dan is dit een no-brainer omdat het je zeker een stuk verder zal helpen.
Het goedkoopste abbo is 29,95 pm en dan heb je naast de tools ook toegang tot de gehele cursus.
Direct de cursus bekijken? Meld je dan nu aan!
Wie is Skah van Bijnen?
Het grootste gedeelte van de cursus wordt dus gegeven door Skah van Bijnen. De oprichter van Boloo.
Skah is een twintiger, maar hij komt een stuk wijzer over.
Het is knap wat hij op die leeftijd heeft opgebouwd met Boloo. Dus daar kan ik alleen respect voor hebben.
Het is gewoon een slimme gast die weet waar hij over praat. Daarom verwacht ik ook dat de cursus heel waardevol is voor beginners.
Boloo community
Als lid van Boloo heb je ook toegang tot hun Facebook groep. Dit is handig als je vragen hebt.
Echter vind ik deze niet echt waardevol.
Het niveau is vrij laag dus er komen ook heel veel verkeerd advies langs. Het staat er vol met dezelfde vragen over hoe je een bol factuur moet inboeken, alleen kloppen de meeste antwoorden niet. Wat je dus een kans geeft op boetes van de belastingdienst.
Veel mensen van de community lijken ook nog studenten die het als hobby erbij doen, niks mis mee. Maar je ziet het wel terug.
Dit is wel iets om rekening mee te houden als je daar met belangrijke vragen aankomt, wat je later in de problemen kan brengen. Vragen over patenten, facturen, verzekeringen of keurmerken zou ik toch liever ergens anders stellen.
Het ziet er wel als een hechte community uit (bijna een cult), waar iedereen trots een Boloo shirt of trui aan doet. Dus daar moet je ook nog even door heen scrollen.
Toch zal er ook genoeg goede informatie te vinden zijn.
Skah zelf post er zelf ook regelmatig filmpjes en daar zitten zeker interessante dingen tussen.
Kijk zelf gratis 7 dagen rond binnen Boloo! Meld je nu aan
Dit is jammer
Ze doen heel veel goed en ik ben ook enthousiast over dit product. Toch zijn er wat zaken die beter kunnen.
Boloo lijkt wat moeite te hebben met standaard bedrijfseconomische termen zoals omzet en winstmarge. Ook lijkt niet alle data even betrouwbaar.
Omzet
Omzet is altijd zonder BTW maar binnen Boloo wordt er de BTW nog bij opgeteld. In feite is dit bruto-omzet maar deze naam krijgt het helaas niet. Ook is het niet echt gebruikelijk om hiermee te werken.
De BTW moet je immers toch afdragen, je bent slecht een doorgeefluik naar de belastingdienst.
Voor mij is het alleen verwarrend omdat nu de cijfers niet matchen met mijn andere documenten waar ik wel gewoon echt de omzet neer zet (zonder BTW dus).
Om die reden gebruik ik Boloo daarvoor ook niet.
Een hoger cijfer ziet er wel leuk uit zal er gedacht zijn.
11 weken geleden heb ik hier een melding over gedaan bij Boloo maar er is dus nog niks mee gedaan.
Er kwam zelfs iemand extra in de chat om het nogmaals fout te vertellen. Tja, zorg dan dat je het in ieder geval goed weet. Een simpele Google search had je het antwoord al gegeven.
Maar gelukkig kwam ie er nog wel op terug toen ik hem erop wees dat ze met bruto omzet aan het werken zijn, wat niet echt heel gebruikelijk is.
We zijn nu bijna 3 maanden verder en het staat nog steeds verkeerd. Dat is jammer.
Winstmarge
Nu we het toch over hoge cijfers hebben. De winstmarges zijn helemaal hoog als je gebruik maakt van Boloo.
In hun Facebook community zag ik al meerdere verkopers met bizar hoge winstmarges maar met hele lage wiskundige vaardigheden.
Ook de Boloo tool is hier nog niet heel sterk in.
Zie onderstaande screenshot uit mijn account.
Bij product 1 heb ik geen inkoopprijs ingevuld, maar dat maakt niet uit. Een winstmarge kan nooit meer dan 100% zijn. Tenzij je er geld bij krijgt van een leverancier, maar deze ben ik nog niet tegen gekomen.
Toch krijg ik het voor elkaar om een winstmarge te hebben van maar liefst 476.03%.
Als we de tekst erboven volgen zou het voor dit product 82.6% zijn (€ 1031.13/€ 1247.74). Maar ook dat zou niet kloppen.
Je winstmarge is namelijk de winst delen door de omzet (en niet over je verkoopprijs, dat is immers omzet + btw ook wel bekend als bruto omzet).
Ook lijken de kosten nog niet helemaal goed opgeteld te worden.
Hier zijn ze de vaste bijdrage en percentage verkoopprijs vergeten op te tellen.
Bij een ander product lijkt het wel te werken dus wellicht heb ik iets verkeerds gedaan met het invoeren.
Maar gezien alle kosten er wel netjes staat is het toch een beetje vreemd.
Conversie ratio
In de laatste kolom zien we CR staan.
Ik neem aan dat dit de conversie ratio is. Helaas mist er een tooltip met verder info. Maar dit is wel af te lijden aan de andere data.
26 verkopen op 39 bezoekers = 66.67% CR.
Maar hoe goed ik ook mijn best heb gedaan, ik haal geen conversie ratio’s van boven de 60. Dus in dit geval verwacht ik dat de bezoekersaantallen niet kloppen.
Boloo Forwarding, doe nog maar even niet
Nu dat ze redelijk succesvol zijn geworden met hun software lijkt het erop dat ze ook andere takken binnen de e-commerce willen aanpakken.
Zo kwam ik al de Boloo Forwarding & ook Boloo sourcing tegen.
Ik betwijfel of dat een goede keuze is.
Aan de berichten die ik tegen kwam op Facebook lijkt het nog een redelijk zooitje.
Dus momenteel zou ik toch voor een andere partij kiezen. Zoek een gevestigde naam binnen de logistieke sector.
Waarschijnlijk dat ik hun service in de toekomst toch een keer ga uitproberen om deze review verder uit te breiden.
Momenteel is hun service volgens mij ook alleen gericht op luchtvracht en ik verstuur het meeste per boot.
Heb je Boloo nodig om succes te hebben op Bol?
Het hebben van een product research tool geeft je echt een hoop voordelen.
Je kan zeker succes hebben zonder Boloo, ik heb mijn business tot 250k+/jaar weten op te bouwen zonder Boloo, maar ik gebruikte wel een andere research tool.
Namelijk 1 voor Amazon omdat ik daar eerst wou verkopen (en nog steeds een beetje doe).
Ook bestonden er nog geen tools voor Bol toen ik begon.
Er zijn wel meerdere manieren hoe je onderzoek kan doen maar dit is wel 1 van de meest makkelijke manieren. Om die reden kan ik het ook zeker aanraden.
Vooral als je een beginner bent, de combinatie van een uitgebreide cursus + een research tool maken dit wel een must-have voor je business.
Dus twijfel niet en meld je aan probeer Boloo gratis zelf 7 dagen uit.
Prijzen van Boloo
Zoals aangegeven kan je Boloo helemaal gratis gebruiken voor 7 dagen lang.
Daarna heb je de keuze uit 3 verschillende opties.
Waarbij Skah een slim marketing trucje heeft toegepast op zijn prijzen pagina. Wat er voor zal zorgen dat de meeste mensen het Business pakket zullen afnemen.
Vooral de e-mailcampagnes vind ik erg top en zijn de 10 euro extra zeker waard. Dus ik kan je ook adviseren om dit pakket te kiezen.
Je eerste winstgevende product vinden? Meld je nu aan voor de gratis trial.
Conclusie
Dit is waarschijnlijk de uitgebreidste review die je over Boloo kan vinden. Momenteel ben ik dus 4 maanden lid van Boloo en ben er erg tervreden over.
Hier onder een opsomming van wat ik er goed en minder goed aan vind. Hopelijk geeft je dit een beetje inzicht in deze tool voor Bol verkopers.
Dit is top
✅ Boloo Chrome extensie geeft je direct inzicht in veel zaken als sales en zoekvolume
✅ Email campagnes zijn makkelijk op te zetten en je kan aparte campagnes per product maken
✅ Makkelijk inzicht krijgen in je verkopen en de trend t.o.v. vorige periodes
✅ Potentiele producten tracken in verschillende groepen (krijg inzicht in verkoopcijfers van alle producten op Bol)
✅ Uitgebreide verkopen op Bol cursus voor beginners
✅ De prijs is meer dan prima voor wat je krijgt
Dit kan beter
❌ Standaard termen als omzet en winstmarges worden fout berekend
❌ Niet alle cijfers lijken even betrouwbaar
❌ Geeft niet echt duidelijk inzicht in je cijfers
Meld je nu aan voor de gratis 7 daagse trail (incl. Bol cursus)