Je hebt je eerste alles-in-1 factuur ontvangen van Bol als zakelijke verkoper, maar hoe boek je deze nu juist in?
Als je wel eens in een Facebook groep hebt gekeken met Bol verkopers zal je merken dat heel veel mensen vragen hebben over het juist inboeken van deze factuur.
Daar krijgen ze vervolgens 50% verkeerde antwoorden van ‘behulpzame’ financiële experts die ook net hun eerste factuur hebben ingeboekt. Vervolgens is het allemaal nog onduidelijker dan het eerst al was.
Maar in deze post laat ik je precies zien hoe je het wel hoort te doen.
Overzicht van het inboeken van je Bol factuur
- Bol factuur zakelijk verkopen
- Tussenrekening
- Stap 1 ) Jouw opbrengsten van Bol inboeken
- Stap 2) Gemaakte kosten Bol factuur
- Stap 3) Uitbetaling factuur
- Drempelbedrag België
Bol factuur zakelijk verkopen
Voor deze post neem ik als voorbeeld de Alles-in-1 factuur voor een Nederlandse partner zoals deze op de website van Bol te zien is.
Je wilt deze dus hebben in je boekhouding.
Ik zou je aanraden om een boekhoudprogramma te gebruiken. Ik zelf maak al jaren gebruik van Acumulus en daar ben ik erg tevreden over. Dit kost mij slechts € 9,95 per maand.
Meld je hier aan om Acumulus gratis 30 dagen te proberen.
Een ander populair boekhoud pakket is e-boekhouden, heb je nog een boekhoud programma dan kan je beide gratis uitproberen en verder gaan met welke jij het fijnste vind.
Meld je hier gratis aan voor e-boekhouden.
Een hele hoop regels staan er op deze factuur. Hoe boek je dit in?
Laat ik meteen beginnen over het “Per saldo te ontvangen” (€22061.33) bedrag, want daar lijken toch een hoop misverstanden over te bestaan.
- Dit is NIET je omzet
- Dit kan je niet in 1x inboeken in je boekhouding
- Dit bedrag kan je niet gebruiken om te bepalen hoeveel BTW je moet betalen
Hoe het wel moet gaan we nu bekijken.
Ik laat je stap voor stap zien hoe ik deze factuur inboek binnen Acumulus.
Gebruik je een ander pakket dan zal je iets soortgelijks moeten doen.
Als je in de reacties laat weten waar je mee werkt kan ik dit misschien later ook nog laten zien. Maar de meeste boekhoudprogramma’s werken ongeveer hetzelfde.
Tussenrekening
Ten eerste dient er een tussenrekening aan gemaakt te worden.
Geef deze de naam Bol of iets dergelijks. Bij mij heet ie “Logistiek via Bol”.
Soort heb ik gekozen voor “Activa – overige”.
De optie “Activa – Liquide middelen” gebruik je voor rekeningen waar je direct bij je geld kan. Bijvoorbeeld je gewone bankrekening.
Bij je geld van je verkopen op Bol kan je niet direct, hier kan je pas bij als het uitbetaald is naar jouw bankrekening.
Op deze aangemaakte tussenrekening gaan we de Bol factuur boeken.
Stap 1 ) Jouw opbrengsten van Bol inboeken
We beginnen met het onderste gedeelte, je opbrengsten.
Dit is een uitgaande factuur omdat het je zakelijke inkomsten zijn.
De factuur datum van de Bol factuur is 1 januari 2019.
Echter zijn de verkopen gedaan in december 2018 en dit is leidend.
Dit is ook voor veel verkopers onduidelijk.
Maar, als een zakelijke klant je om een factuur vraagt van een product wat zij hebben besteld op 18 december 2018 dan stuur je toch ook geen factuur met datum 1 januari 2019?
Om die reden valt het dus ook in in december 2018 en zal er omzetbelasting betaald moeten worden in kwartaal 4 van 2018.
Je hoeft niet alle bestellingen los te boeken.
Ik boek het als een verzamelfactuur over de gehele maand. En als factuurdatum kies ik de laatste dag van die maand. 31 december 2018 in dit geval.
In het voorbeeld zien we Verkoopprijs artikelen en de retouren (correctie) deze boek ik als volgt in:
Let op dat je je retouren natuurlijk met een minnetje (-) ervoor inboekt.
Het bedrag bij TOTAAL dient overeen te komen met het bedrag in het geel ‘Totaal jouw opbrengsten’ op de Bol factuur.
Ook zien we nu direct dat we over deze inkomsten € 5671.59 aan BTW moeten afdragen in kwartaal 4.
Stap 2) Gemaakte kosten Bol factuur
Kosten horen helaas ook bij een business. Deze vind je bovenaan je factuur.
Voor de uitgaande factuur (inkomsten) gebruikten we als factuur datum 31 december 2018.
Maar zoals gezegd de factuurdatum is leidend. En de factuurdatum voor de kosten is 1 januari 2019.
Dus de gemaakte kosten zullen we op deze datum moeten boeken.
Compensatie zoekgeraakte artikelen boeken
Klein beetje goed nieuws over de kosten, er staan ook wat inkomsten bij.
Namelijk ‘Compensatie zoekgeraakte artikel(en)’ dit zijn artikelen die kwijt zijn geraakt binnen het Bol warehouse of door de postbode en deze inkomsten kan je zien als een gift van Bol.
Hier zit geen BTW op want er heeft ook geen verkoop plaatsgevonden.
Ik boek deze vaak gewoon bij de uitgaande factuur uit stap 1.
Het is volgens mij beter om deze als negatieve uitgave (uitgave met een – ervoor) te boeken binnen Acumulus.
Dat ziet er als volgt uit:
Ook hier kiezen we steeds onze tussenrekening. (Logistiek via Bol in mijn geval)
Bijdrage aan pakketzegel(s) PostNL boeken
Als we verder kijken zien we dat bijna overal 21% BTW op zit.
Alleen op de pakketzegels van PostNL niet.
PostNL rekent geen BTW en je kan dit dus dan ook niet terugvorderen.
Deze moeten we dus ook apart boeken van de andere kosten.
Overige kosten
Je zou zo alle regels van de factuur los in kunnen boeken. Maar dit kost natuurlijk wel wat werk.
Persoonlijk neem ik meerdere kosten samen als 1 kostenpost.
Om het makkelijk te maken, zal ik de overige kosten samen voegen in 1 boeking.
Ze zijn immers allemaal met 21% belast.
Het is nu een kwestie om alle kosten op te tellen die we nog niet geboekt hebben.
Inclusief BTW kom ik op een bedrag van € 10708.82.
Die boeken we zo:
We zien ook dat we € 1858.56 betaald hebben en deze kunnen we terug vragen bij de belastingdienst.
Maar let wel op de BTW van deze factuur vraag je terug in kwartaal 1 van 2019 en NIET in kwartaal 4 van 2018.
Controle
Nu hebben we de gehele factuur ingeboekt.
Het is nu aan te raden om te controleren om alles goed is gegaan.
En dat doe je heel simpel door de balans op je tussenrekening te vergelijken met het ‘Per saldo te ontvangen’ bedrag op de factuur.
Mijn saldo staat nu op € 22061.33 en dit komt overeen met het ‘Per saldo te ontvangen’ bedrag op de factuur dus alles is goed.
Stap 3) Uitbetaling factuur
Nu hebben we nog slechts 1 boeking te doen.
We hebben de inkomsten geboekt op 31 december 2018 en de kosten op 1 januari 2019.
Echter kregen we pas echt uitbetaald op 4 januari 2019.
Dit is slechts een interne overboeking van de tussenrekening van Bol naar onze eigen bankrekening.
Als het goed is betalen ze je het gehele bedrag uit dus dan zal er € 22061.33 worden overgemaakt naar jouw bankrekening.
Dat ziet er als volgt uit.
En voila, het geld staat op jouw bankrekening en ook je boekhouding klopt.
Ik doe dit allemaal via Acumulus en kan jou dat ook aanraden.
Meld je hier gratis aan om het gratis 30 dagen uit te proberen.
Vind je Acumulus niet fijn werken? Probeer dan eens e-boekhouden uit. Dit is ook een populair boekhoudprogramma.
Meld je hier gratis aan voor e-boekhouden
Drempelbedrag afstandsverkopen naar België
Verkoop je best wat via Bol dan dien je ook de drempelbedragen in de gaten te houden.
Verkoop je namelijk voor meer dan € 35.000 aan België dan die je ook daar BTW af te dragen.
In dat geval dien je dit ook te splitsen in jouw boekhouding en zal je een Belgisch BTW nummer nodig hebben.
Om het artikel niet te uitgebreid te maken behandel ik dit niet hier. Heb je hier vragen over stel ze gerust hieronder en wellicht behandel ik het in een andere post.
Helder uitgelegd, maar als jij 22K per maand binnen harkt zou ik hier ECHT niet zelf meegaan lopen klooien! 😉 Vraag jezelf af wat jij per uur kost. Stel dat dit €100 is en je bent elke maand 3 uur met je administratie bezig… Een boekhouder in NL zit op €100 per maand. Dat kan natuurlijk niet uit. Even los van wat die boekhouder verder nog voor belastingvoordeel oplevert.
Thanks, heb je gelijk in.
Dit is wel een voorbeeld factuur van Bol.
Maar heb wel soortgelijke uitbetalingen gehad voor de corona tijd, want nu is het even een stuk minder.
Ik heb verschillende gedeeltes van mijn boekhouding uitbesteed.
Met €100 per maand ga ik het sowieso niet redden. Mijn boekhouding is wat complexer dan de gemiddelde boekhouding omdat ik BTW aangiftes moet doen in Nederland, België (ivm boven €35k drempelbedrag) en Duitsland (voorraad daar liggen). Dat is bijvoorbeeld uitbesteed en kost me al die €100 per maand 😉
Vind de boekhouding doen zelf eigenlijk vrij leuk werk dus dat is de reden dat ik niet alles uitbesteed. Geeft me ook goed inzicht in mijn cijfers.
Beste Bas, als je als Belg via Bol.com verkoopt zowel uit eigen voorraad in België als via LvB hoe kan je dan uit de factuurspecificatie makkelijk afleiden van waaruit de goederen zijn verzonden? Enkel de lijnen “pick & pack kosten” lijken me een eerste indicatie wat via LvB is verzonden maar daar staan geen bedragen bij van de orders?
Alvast bedankt voor je reactie!
Hey Koen,
Hm dat is een lastige ja.
Als je bepaalde producten altijd via LvB doet en andere altijd uit eigen voorraad dan zou je daar op kunnen filteren in de Excel.
Volgens mij is er ook een mogelijkheid om vrijstelling aan te vragen van het drempelbedrag en dan bedoel ik dat je altijd Nederlandse BTW rekent voor Nederlandse leveringen ipv Belgische tot het drempelbedrag. Ik heb dit bij Duitsland zo gedaan.
Dan is het wat makkelijker te splitsen.
Anders zou ik eens bij Bol informeren of ze een ideetje hebben.
Hi,
Goed uitgelegd. Hoe boek jij trouwens de bestellingen (facturen naar klanten)van bol in je boekhouding? Staat dit dan niet dubbel in je boekhouding?
Je hebt de factuur van BOL (uitbetaling) ingeboekt, maar je hebt ook nog de bestellingen (facturen naar klanten met btw tarief.
Hoe zet jij dit in je boekhouding en draag je dan ook de btw af van de bestellingen (facturen)?
Groetjes.
Vy
Je kan alle bestellingen (facturen naar klanten) los in je boekhouding zetten. Ik gebruik er en verzamelfactuur voor.
De losse facturen houd ik verder buiten mijn boekhouding. Die maak ik gewoon in Word en exporteer naar PDF.
De belastingdienst hanteert het factuurstelsel. Dat houdt in dat de datum op de factuur leidend is en niet jouw redenatie dat als je in december hebt verkocht je dus dat in december opgeeft. Kijk maar eens goed op de site van de belastingdienst. Jouw BTW aangiften kloppen niet als jij de datum 31 december invult, als er een factuur datum is van 01 januari. De factuur datum is leidend bij de belastingdienst en niet de verkoopdatum.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/factuurstelsel
Bedankt voor je reactie en het klopt dat de factuurdatum leidend is.
De factuurdatum van de Bol factuur gaat echter over de kosten en niet over de verkopen. Daarom vallen de kosten van december (die op 1 januari gefactureerd) worden dus in januari.
Bij de verkopen werkt het anders. Als een klant op 18 december iets koopt bij jou en hij vraagt om de factuur hiervan, dan zet je 18 december als factuurdatum en niet 1 januari. Dit laat dus ook zien waarom de verkopen wel in de maand vallen dat je iets verkoopt.
Dat heeft er ook mee te maken dat jij de verkoper bent en niet Bol. Bol kan dus ook geen uitgaande facturen voor je maken. Dat wil dus zeggen dat jij verantwoordelijk bent voor de uitgaande facturen. Om die reden is de factuurdatum op de factuur van Bol niet van toepassing op de verkopen maar wel op de kosten.
Dus mijn BTW aangiften kloppen op deze manier wel.
Hoi Bas,
zou je kunnen uitleggen hoe dat splitsen met Belgie werkt?
groetjes,
jeanine
Tegenwoordig kan je dat gewoon binnen Bol zien.
Als je inlogt naar Analyse -> Verkoopanalyse en dan kan je filteren op land.
Dus als je België kiest en dit jaar kan je zien hoeveel je dit jaar hebt geleverd.
Hey Bas,
Kunnen belgische verkopers ook gebruik maken van de boekhoudprogramma Acumulus? Of zal dit een beetje lastig zijn?
Met vriendelijke groeten
Hey Jonas, nee dat lijkt me niet echt handig, het is echt ingericht op Nederlandse ondernemingen.
Je zou ze kunnen contacteren of het op een andere manier mogelijk is, ze denken graag met je mee.
Beste,
Heel erg bedankt voor de info. ik vraag me af: hoe splits je de boekhouding tussen Nederland en België ? Ik heb naar de verkoopanalyse gekeken en geselecteerd voor belgie of nederland. Maar nu zie ik dat de totaal bedrag niet klopt met mijn verkochte producten in de factuur. kan je me helpen?
Met vriendelijke groeten
Je moet gebruik maken van de specificatie die je vind onder financiën.
Hier kan je binnen excel filteren op BE en NL. Deze gaat ook over je uitbetaling dus klopt daarom ook altijd.
Hai Bas,
Ik gebruik e-boekhouden als boekhoudprogamma. Zou je mij kunnen uitleggen hoe ik de bol factuur daar op moet inboeken alstublieft 🙏
Hey Ginny,
Ik werk zelf met Acumulus dus ik weet niet precies hoe je het in e-boekhouden doet maar daar zal je soortgelijke stappen voor moeten doorlopen.
Wellicht hebben ze ook een help sectie waar het uitgelegd staat?
Het zijn redelijk standaard boekingen dus zou in ieder programma moeten kunnen.