Je hebt je eerste alles-in-1 factuur ontvangen van Bol als zakelijke verkoper, maar hoe boek je deze nu juist in?

Als je wel eens in een Facebook groep hebt gekeken met Bol verkopers zal je merken dat heel veel mensen vragen hebben over het juist inboeken van deze factuur.

Daar krijgen ze vervolgens 50% verkeerde antwoorden van ‘behulpzame’ financiële experts die ook net hun eerste factuur hebben ingeboekt. Vervolgens is het allemaal nog onduidelijker dan het eerst al was.

Maar in deze post laat ik je precies zien hoe je het wel hoort te doen.

Ik ben ook geen ‘financiële expert’. Ik heb hier niet voor geleerd, dit is slechts ter informatie. Ik zal je adviseren om het altijd met een boekhouder te overleggen. Hoewel ook deze het niet altijd goed weten. Ik ben vrij zeker van dat mijn methode klopt, maar anders hoor ik het graag in de reacties.

Overzicht van het inboeken van je Bol factuur

Bol factuur zakelijk verkopen

Voor deze post neem ik als voorbeeld de Alles-in-1 factuur voor een Nederlandse partner zoals deze op de website van Bol te zien is.

voorbeeld factuur bol

Je wilt deze dus hebben in je boekhouding.

Ik zou je aanraden om een boekhoudprogramma te gebruiken. Ik zelf maak al jaren gebruik van Acumulus en daar ben ik erg tevreden over. Dit kost mij slechts € 9,95 per maand.

Meld je hier aan om Acumulus gratis 30 dagen te proberen.

Een ander populair boekhoud pakket is e-boekhouden, heb je nog een boekhoud programma dan kan je beide gratis uitproberen en verder gaan met welke jij het fijnste vind.

Meld je hier gratis aan voor e-boekhouden.

Een hele hoop regels staan er op deze factuur. Hoe boek je dit in?

Laat ik meteen beginnen over het “Per saldo te ontvangen” (€22061.33) bedrag, want daar lijken toch een hoop misverstanden over te bestaan.

  • Dit is NIET je omzet
  • Dit kan je niet in 1x inboeken in je boekhouding
  • Dit bedrag kan je niet gebruiken om te bepalen hoeveel BTW je moet betalen

Hoe het wel moet gaan we nu bekijken.

Ik laat je stap voor stap zien hoe ik deze factuur inboek binnen Acumulus.

Gebruik je een ander pakket dan zal je iets soortgelijks moeten doen.

Als je in de reacties laat weten waar je mee werkt kan ik dit misschien later ook nog laten zien. Maar de meeste boekhoudprogramma’s werken ongeveer hetzelfde.

Tussenrekening

Ten eerste dient er een tussenrekening aan gemaakt te worden.

Acumulus rekening aanmaken

Geef deze de naam Bol of iets dergelijks. Bij mij heet ie “Logistiek via Bol”.

Soort heb ik gekozen voor “Activa – overige”.
De optie “Activa – Liquide middelen” gebruik je voor rekeningen waar je direct bij je geld kan. Bijvoorbeeld je gewone bankrekening.

Bij je geld van je verkopen op Bol kan je niet direct, hier kan je pas bij als het uitbetaald is naar jouw bankrekening.

Op deze aangemaakte tussenrekening gaan we de Bol factuur boeken.

Stap 1 ) Jouw opbrengsten van Bol inboeken

We beginnen met het onderste gedeelte, je opbrengsten.

Dit is een uitgaande factuur omdat het je zakelijke inkomsten zijn.

Bol factuur uitgaande

De factuur datum van de Bol factuur is 1 januari 2019.

Echter zijn de verkopen gedaan in december 2018 en dit is leidend.

Dit is ook voor veel verkopers onduidelijk.

Maar, als een zakelijke klant je om een factuur vraagt van een product wat zij hebben besteld op 18 december 2018 dan stuur je toch ook geen factuur met datum 1 januari 2019?

Om die reden valt het dus ook in in december 2018 en zal er omzetbelasting betaald moeten worden in kwartaal 4 van 2018.

Je hoeft niet alle bestellingen los te boeken.

Ik boek het als een verzamelfactuur over de gehele maand. En als factuurdatum kies ik de laatste dag van die maand. 31 december 2018 in dit geval.

In het voorbeeld zien we Verkoopprijs artikelen en de retouren (correctie) deze boek ik als volgt in:

Bol factuur opbrengsten boeken

Let op dat je je retouren natuurlijk met een minnetje (-) ervoor inboekt.

Het bedrag bij TOTAAL dient overeen te komen met het bedrag in het geel ‘Totaal jouw opbrengsten’ op de Bol factuur.

Ook zien we nu direct dat we over deze inkomsten € 5671.59 aan BTW moeten afdragen in kwartaal 4.

Stap 2) Gemaakte kosten Bol factuur

Kosten horen helaas ook bij een business. Deze vind je bovenaan je factuur.

Voor de uitgaande factuur (inkomsten) gebruikten we als factuur datum 31 december 2018.

Maar zoals gezegd de factuurdatum is leidend. En de factuurdatum voor de kosten is 1 januari 2019.

Dus de gemaakte kosten zullen we op deze datum moeten boeken.

Bol factuurdatum

Compensatie zoekgeraakte artikelen boeken

Klein beetje goed nieuws over de kosten, er staan ook wat inkomsten bij.

Namelijk ‘Compensatie zoekgeraakte artikel(en)’ dit zijn artikelen die kwijt zijn geraakt binnen het Bol warehouse of door de postbode en deze inkomsten kan je zien als een gift van Bol.

Hier zit geen BTW op want er heeft ook geen verkoop plaatsgevonden.

Ik boek deze vaak gewoon bij de uitgaande factuur uit stap 1.

Het is volgens mij beter om deze als negatieve uitgave (uitgave met een – ervoor) te boeken binnen Acumulus.

Dat ziet er als volgt uit:

Ook hier kiezen we steeds onze tussenrekening. (Logistiek via Bol in mijn geval)

Bol compensatie boeken

Bijdrage aan pakketzegel(s) PostNL boeken

Als we verder kijken zien we dat bijna overal 21% BTW op zit.

Alleen op de pakketzegels van PostNL niet.

PostNL rekent geen BTW en je kan dit dus dan ook niet terugvorderen.

Deze moeten we dus ook apart boeken van de andere kosten.

PostNL boeken Bol

Overige kosten

Je zou zo alle regels van de factuur los in kunnen boeken. Maar dit kost natuurlijk wel wat werk.

Persoonlijk neem ik meerdere kosten samen als 1 kostenpost.

Om het makkelijk te maken, zal ik de overige kosten samen voegen in 1 boeking.

Ze zijn immers allemaal met 21% belast.

Binnen Acumulus is het ook mogelijk om verschillende BTW tarieven in 1 x te boeken. Ik weet echter niet of dit in ieder boekhoudprogramma kan, daarom heb ik het hier los weergegeven. Op deze manier is het voor iedereen ook het makkelijkste te volgen.

Het is nu een kwestie om alle kosten op te tellen die we nog niet geboekt hebben.

Inclusief BTW kom ik op een bedrag van € 10708.82.

Die boeken we zo:

Bol Factuur kosten

We zien ook dat we € 1858.56 betaald hebben en deze kunnen we terug vragen bij de belastingdienst.

Bol factuur BTW betaald

Maar let wel op de BTW van deze factuur vraag je terug in kwartaal 1 van 2019 en NIET in kwartaal 4 van 2018.

Ik zelf boek alle logistieke kosten onder ‘porti & vrachten’. De bemiddelingsbijdrage/commissie boek ik zelf normaal apart. Hoe je dit doet is deels eigen keuze, maar zorg dat het duidelijk is waar je de kosten maakt. Sinds april 2020 staan ook je adverteer kosten op je alles-in-1 factuur deze boek ik apart onder Reclame & advertenties zodat ik een beter overzicht heb waar ik kosten maak.

Controle

Nu hebben we de gehele factuur ingeboekt.

Het is nu aan te raden om te controleren om alles goed is gegaan.

En dat doe je heel simpel door de balans op je tussenrekening te vergelijken met het ‘Per saldo te ontvangen’ bedrag op de factuur.

Mijn saldo staat nu op € 22061.33 en dit komt overeen met het ‘Per saldo te ontvangen’ bedrag op de factuur dus alles is goed.

Stap 3) Uitbetaling factuur

Nu hebben we nog slechts 1 boeking te doen.

We hebben de inkomsten geboekt op 31 december 2018 en de kosten op 1 januari 2019.

Echter kregen we pas echt uitbetaald op 4 januari 2019.

Dit is slechts een interne overboeking van de tussenrekening van Bol naar onze eigen bankrekening.

Bol Uitbetaling boeken

Als het goed is betalen ze je het gehele bedrag uit dus dan zal er € 22061.33 worden overgemaakt naar jouw bankrekening.

Dat ziet er als volgt uit.

 

Uitbetaling Bol

En voila, het geld staat op jouw bankrekening en ook je boekhouding klopt.

Ik doe dit allemaal via Acumulus en kan jou dat ook aanraden.

Meld je hier gratis aan om het gratis 30 dagen uit te proberen.

Vind je Acumulus niet fijn werken? Probeer dan eens e-boekhouden uit. Dit is ook een populair boekhoudprogramma.

Meld je hier gratis aan voor e-boekhouden

Drempelbedrag afstandsverkopen naar België

Verkoop je best wat via Bol dan dien je ook de drempelbedragen in de gaten te houden.

Verkoop je namelijk voor meer dan € 35.000 aan België dan die je ook daar BTW af te dragen.

In dat geval dien je dit ook te splitsen in jouw boekhouding en zal je een Belgisch BTW nummer nodig hebben.

Om het artikel niet te uitgebreid te maken behandel ik dit niet hier. Heb je hier vragen over stel ze gerust hieronder en wellicht behandel ik het in een andere post.

Vergeet niet gratis een account aan te maken bij Acumulus.