CPA Marketing

Online Geld Verdienen Met Betaalde Traffic

eCommerce

9 Tips Na Mijn Eerste Jaar eCommerce

Challenges

Afgelopen jaar heb ik deels de overstap gemaakt naar eCommerce. Na een paar jaar affiliate offers te hebben gepromoot door middel van betaalde traffic vond ik het wel tijd voor een nieuw avontuur.

Het duurde ongeveer 3 maanden voor ik een klein winstje had gedraaid met mijn webshop. Mijn Amazon avonturen niet mee gerekend die lees je hier.

Ik heb in dit jaar gewerkt met mijn eigen webshop (Woocommerce), Amazon FBA en Bol. Daarvoor heb ik verschillende traffic sources  gebruikt om verkeer te krijgen naar mijn website.

Ik heb weer een hoop bij geleerd en de belangrijkste punten vind je in deze blog post.

1. Let op je verzendkosten ( Sendcloud review )

Verzenden is niet goedkoop, maar het zal toch echt moeten gebeuren. Een pakket bij PostNL kost je € 6.95, maar print je je label zelf uit en plak je deze op je pakket dan betaal je €6.50.

Verzend je dus 1000 pakketjes in een jaar dan zit je al op € 6500 aan verzendkosten!

Maar dat kan beter, als snel ontdekte ik Sendcloud en verzend je 1000 pakketjes in een jaar dan betaal je hier slechts € 5650 voor (toch weer €850 goedkoper).
Er zijn ook andere vervoerders zoals DHL die nog goedkoper zijn (€ 5200 voor 1000 pakketten).

Persoonlijk verzend ik op mijn eigen webshop alles via PostNL. Dit is iets duurder maar mijn ervaringen met hun zijn wel het beste. Daarnaast denk ik dit ook de bekendste is in ons land en het daarom ook conversieverhogend kan werken. Ik laat dus ook duidelijk op mijn website zie ik met PostNL verstuur.

Ik vond Sendcloud ook fijn werken omdat je niet direct hoeft te betalen. Je krijgt om de 2 weken een factuur. Dit helpt dus ook mee in je cashflow.

Het werkt gewoon via automatisch incasso dus hoef je daar niet meer naar om te kijken. Doe je het direct via PostNL kan je iedere keer apart betalen en daarnaast betaal je ook nog een hogere prijs.

Sendcloud

Duidelijk overzicht van je verzendingen binnen Sendcloud.

Een duidelijk overzicht laat je zien welke verzendingen je allemaal hebt gedaan en of deze aangekomen zijn of niet.

Daarnaast kan je via Sendcloud ook makkelijk verzendingen naar het buitenland doen.

Sendcloud is te koppelen met vrijwel iedere eCommerce software. Na deze koppeling kan je met één druk op de knop al je bestellingen inladen. Dus je hoeft niet iedere keer alles handmatig over te nemen. Dit zorgt er dus voor dat er minder fouten worden gemaakt. De software controleert ook direct of alle adressen kloppen.

Ze hebben ook een ticket systeem waar je gemakkelijk je problemen met verzendingen kan melden. Hoef je daar zelf niet achter aan te zitten dus dat scheelt ook weer een hoop tijd.

Meld je gratis aan bij Sendcloud en ontvang tijdelijk € 25.00 verzendtegoed.

2. Brievenbus pakketjes voor lagere verzendkosten

 

 

Brievenbusdozen

Naast gewone pakketten is het ook mogelijk om gebruik te maken van brievenbus pakketjes. Deze zijn voordeliger dan gewone pakketjes. Bij Sendcloud betaal je € 3.80 per brievenbuspakketje, doe je dit direct via PostNL dan betaal je € 3.50.

In dit geval is het dus voordeliger om het direct via PostNL te verzenden. Ik doe dit echter niet.

Sendcloud werkt gewoon zo fijn dat ik het liever op één plek houd. Ik heb hier een mooi overzicht van al mijn verzendingen van mijn webshop.

Brievenbuspakketjes hebben een maximale afmeting van 38 x 26,5 x 3,2 cm en een maximaal gewicht van 2 kg.

Het hoofdproduct van mijn webshop paste eigenlijk net niet in een brievenbus pakketje. Hier kwam ik achter omdat ik meerdere malen een boete kreeg toegestuurd met de groeten van PostNL. Extra kosten € 5.11 per pakket wat volgens hun te groot was.

Mijn product is van polyester en door dat er wat lucht bij kwam werd het product wat groter, waardoor hij niet meer zo goed door de brievenbus paste (verwacht ik). Ik heb dit uiteindelijk op gelost door gebruik te maken van gripzakjes. Hier doe ik dan het product in, gooi er een map op zodat de lucht eruit gaat, maak het zakje dicht en hij is min of meer vacuüm verpakt.

Sindsdien heb ik geen boete meer ontvangen 🙂 Het is dus soms slim om te kijken of je je producten anders kan verpakken zodat ze wel in een brievenbuspakketje passen.

Een gripzakje is misschien wel een beetje saai, maar de mensen kopen je product toch om het product. Ik heb daarom ook nog nooit een klacht hier over ontvangen.

3. Verloren pakketjes horen erbij

Wanneer je pakketjes gaat versturen gaan er vroeg of laat een paar verloren. Vooral DHL lijkt erg goed in het laten verdwijnen van pakketjes.

Ook worden ze wel eens aan de buren gegeven (top), maar dan vergeten ze om een briefje achter te laten dus de klant weet nog van niks.

Zo heb ik meerdere malen gehad dat het pakketje is geleverd maar de klant heeft nog niks. Ik laat altijd de klant even bij de buren checken. Maar goed dit vraag je liever niet aan je klant, maar in veel gevallen vinden ze daar wel het pakketje en is de klant toch tevreden (hoop ik).

Maar soms is het wat lastiger, zo had ik één bestelling aan iemand in een studentenhuis, waar schijnbaar 28 studenten woonden, geen idee hoe, want op Google Maps zag het er niet zo groot uit. Maar goed het zal er vast gezellig zijn. Maar iemand had het pakketje daar dus aangepakt en niks gezegd.

Dus de klant wou weten waar zijn pakketje was en ik liet PostNL het onderzoeken. Het pakketje bleek daar af te zijn geleverd. Duurde ongeveer 2 weken tot hij iedereen een keer had gezien en hij zijn pakketje had gevonden. Ik had al aangegeven om nieuwe op te sturen, maar uiteindelijk had hij hem op tijd gevonden.

Verloren pakketjes is niet erg, maar er gaat wel veel tijd in zitten. Nu heb ik nog niet super veel orders maar anders kan het al snel een zooitje worden om alles bij te houden.
Ik heb er nu een aparte map voor aangemaakt in gmail om dit in de gaten te houden.

4. Externe kanalen voor extra sales

Amazon fba

Naast mijn eigen webshop zijn er tegenwoordig ook heel veel externe kanalen waar je je producten kan aanbieden. Denk hierbij aan Amazon, Bol of bijvoorbeeld Beslist.

Of dit werkt voor jouw producten is natuurlijk testen. Het heeft daarnaast voor en nadelen. Voor mij de voordelen zijn:

  • Extra verkopen = extra geld
  • Meer verkopen = mogelijkheid tot groter inkopen en geeft je meer ‘macht’ om te onderhandelen over een lagere prijs
  • Meer bekendheid voor je merk (als je ook private label producten verkoopt)
  • Bereik mensen die je anders niet zou bereiken

Maar daar tegenover heeft het ook nadelen:

  • Geeft belangrijke sales data aan een grote speler –> Dit heeft als nadeel dat bijvoorbeeld Amazon hetzelfde product kan gaan inkopen en kan aanbieden voor een betere prijs. Dit zie je gebeuren onder hun eigen private label merk Amazon Basics. Ik verwacht dat Bol ook zoiets zal doen, want volgens mij kijken ze heel goed naar wat Amazon allemaal doet.
  • Kosten zijn hoog op deze marketplaces. Dus het is belangrijk om je marges te weten en te kijken of het rendabel is.
  • Extra voorraad die je in de gaten moet houden. Wanneer je gebruik maakt van de fulfillment centers van bijvoorbeeld Amazon of Bol, zal je hier ook je voorraden in de gaten moeten houden. Dit maakt het allemaal weer iets complexer

5. Focus, Focus, Focus

Focus focus

Iets wat ik erg heb geleerd is hoe belangrijk focus is. Nog steeds is dit denk ik één van de punten die ik sterk kan verbeteren. Ik heb meerdere projecten lopen en allemaal kosten ze tijd.

Toch is het belangrijker om uit te zoeken wat de meeste potentie heeft en daar vol voor gaan.

Nu ben ik sinds vorig jaar mijn projecten gaan opdelen in dagen. Dus per dag werk ik maar aan één project. Dan hoef ik in iedere geval niet aan de andere projecten te denken. Het continue switchen dus taken/projecten kost meer tijd dan je denkt.

Ook dit jaar heb ik weer wat projecten laten vallen en ga me focussen om nog minder projecten. Uiteindelijk verwacht ik dat dit juist mij meer gaat opleveren. Alle projecten ben ik gestart omdat ik verwacht ze heel veel potentie hebben, maar dat wil niet zeggen dat je met ze allemaal verder moet gaan.

6. Maak een goede FAQ

Je bezoekers zullen altijd vragen hebben. Ga er ook maar van uit dat veel ook niet heel goed begrijpend kunnen lezen.
Toch wil je niet continue aan de telefoon hangen want we hebben immers wel wat beters te doen.

Het is belangrijk dat je een goede duidelijke FAQ (Frequent Asked Questions) op je website zet. Beantwoord hier de standaard vragen die de meeste klanten zullen hebben:

  • Hoelang moet ik wachten op mijn pakketjes?
  • Hoe kan ik betalen?
  • Hoe kan ik retourneren?
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Wat te doen bij klachten?

Daarnaast is het belangrijk dat je alle vragen die je ooit krijgt opschrijft en hier ook iets mee doet. Krijg je 2x dezelfde vraag dan is er gewoon iets niet duidelijk.

Bijvoorbeeld, in mijn theme staat de extra informatie over het product onder de bestelknop. Nu kreeg ik tweemaal de vraag wat de afmetingen zijn van een bepaald product. Nou die staan gewoon op de product pagina. Maar schijnbaar was dit dus niet duidelijk. Ik heb er dus maar de tekst bij gezet, afmetingen staan onderaan de pagina. Tot nu toe geen vragen hier meer over gehad. Ik zou ook mijn theme kunnen aanpassen.

Andere vraag was of ik bepaald product los verkoop (op mijn site staan ze namelijk als set). Dit heb ik dan weer opgenomen in mijn FAQ.

Ieder telefoontje of vraag van een klant is weer een kans om je webshop beter te maken.

7. Bied een live chat functie aan

Live chat

Terugkomend op de FAQ. Ik heb geen zin in allemaal telefoontjes van klanten de hele dag. Niet omdat ik geen (boze) klant wil spreken, maar het kost gewoon veel tijd.

Ik kan moeilijk bellen en nog iets anders tegelijk doen, ik ben ook geen vrouw die kan multi-tasken.

Nu kan je prima customer service uitbesteden, maar vooral voor het eerste jaar vond ik het juist erg leerzaam om klanten te spreken. Dus ik denk dat je het ook zeker in het begin het beste zelf kan doen.

De live chat functie zie je steeds meer terug komen op websites. Ik maak er zelf ook graag gebruik van op webshops van
andere. Ik heb weinig zin om voor iets kleins te bellen, maar stiekem wil ik het toch wel weten, een live functie is snel, direct en het komt misschien iets minder onbeleefd over als je de chat meteen weer afsluit als het antwoord je niet bevalt.

Daarnaast zijn er vast nog wel mensen die niet goed durven te bellen, dus ook voor hun is een live chat functie ideaal.

Ik verwacht dat de chat functie ook zeker conversie verhogend werkt, maar ik heb het niet getest. Dus met zekerheid kan ik het ook weer niet zeggen.

Kosten voor een chat functie op jouw site? € 0.00

Ik maak gebruik van Tawk.to en dat is gewoon gratis. Ze hebben een Windows applicatie maar is ook gewoon op je iPhone of Android smartphone te gebruiken.

8. Vertragingen uit China – Levertijden x2

ZeevrachtIk laat mijn producten produceren in China. Momenteel heb ik met 3 verschillende leveranciers gewerkt. Daarvan lijkt één maar op tijd te leveren.

Er is vertraging, heel veel vertraging.

Niet alleen bij de productie van de producten. Maar ook bij de verzendingen. De meeste verzendingen zijn later aangekomen dan aangegeven. Niet 1/2 dagen. Soms wel een hele maand. Doe je zaken met China. Is dat iets waar je mee te maken krijgt en dus rekening mee moet houden.

Dit maakt het ook extra lastig om goed in te kopen, ook gezien je vaak gedeelte van te voren moet betalen.

In de meeste gevallen betaal ik 30% voor productie, 70% voor verzending. In andere gevallen 50/50 en heb ik ook wel eens 100% upfront betaald. Die laatste bleek het beste te leveren,  maar het is niet ideaal voor je cashflow.

9. Er blijven uitdagingen komen

Challenges

Je blijft steeds nieuwe uitdagingen tegen komen. Het begint allemaal met het zoeken van een goed product.

Maar vanaf daar komen er steeds meer uitdagingen. Maar dat houd het ook leuk.

Dingen als voorraad beheer, cashflow, order afhandeling zijn dingen die lastiger worden wanneer je groeit. Dit zijn dan ook tijden dat ik ga kijken om dingen te outsourcen.

Daar ben ik deze maand ook al mee begonnen. Vooral het fulfillment gedeelte, want hoe goed ik ook dozen kan vouwen en inpakken, ik ben liever met wat anders bezig.

Deze post had nog veel langer kunnen worden, vooral over het marketing gedeelte, maar dat komt nog wel in een andere post.

Welke tip kan jij nog delen wat ecommerce betreft?

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
  1. Goed artikel met veel leerzame punten!

    Zo als aangeeft, je moet het echt in kindertaal schrijven en uitleggen.

    Zo had ik er laatst 2, “hoe kan ik een account aanmaken..”

    Ik.. ” nou rechtsboven aan staat wel ‘lid worden’ ”

    Nu komt het “ik wil niet lid worden maar een account aanmaken” haha 🙂

    Erg leerzame en uitgebreide artikelen , goed bezig!!

Leave a Reply

Thema door Anders Norén

Leer gratis in 7 dagen hoe je meer dan €274 per dag kan verdienen!

 

Download tijdelijk gratis de 7 daagse PPV cursus (speciaal voor beginners).

Vul hieronder je email adres in.

You have Successfully Subscribed!

Leer gratis in 7 dagen hoe je meer dan €274 per dag kan verdienen!

 

Download tijdelijk gratis de 7 daagse PPV cursus (speciaal voor beginners).

Vul hieronder je email adres in.

You have Successfully Subscribed!

Leer gratis in 7 dagen hoe je meer dan €274 per dag kan verdienen!

 

Download tijdelijk gratis de 7 daagse PPV cursus (speciaal voor beginners).

Vul hieronder je email adres in.

You have Successfully Subscribed!